2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. deathmetalverses
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. dobrota
8. vidima
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Прочетен: 7704 Коментари: 25 Гласове:
Последна промяна: 07.05.2018 12:47
Сикстинската капела- шедьовърът на Ватикана и най-голямото Ренесансово чудо, докосната от гения на Микеланджело, Ботичели, Гирландайо, Перуджино, Россели, Тучи, Синьорели и др.
Историята: 4 папи се сменили докато Сикстинската капела добие окончателния си вид. Започната от Сикст IV, чието име носи, папа Юлий II, наел Микеланджело, папа Лео Х, наел Рафаело да направи гоблени за долните стени и папа Павел III, наел Микеланджело отново 30 г. по-късно.
Северната стена изобразява историята на Христос, а южната – на Моисей. Източната стена е изрисувана от Гирландайо и Синьорели, а на западната са гениалните фрески от "Страшния съд" на Микеланджело.
Западната стена е изрисувана около 30 г. по-късно от останалите, като се заличават фреските на Перуджино, когато папа Павел III Фарнезе наема Микеланджело./тогава на 60 г./ и геният рисува „Страшният съд” за 6 г. /до 66-тата си година/
Телата са мускулести и атлетични, настроението – минорно, лицата –скръбни.
Бог е много човешки, силен и едър. Изобразен е в центъра на олтарната стена и отделя праведните в дясно от грешниците в ляво. До него /в дясно/ е Ева, а около него светците, умрели от насилствена смърт, носещи уредите, причинили смъртта им: св. Екатерина носи колелото, на което е разпъната, св. Себастиан носи стрелите, с които е убит, св. Лаврентий Римски носи скарата, на която е изпречен жив, св. Вартоломей носи в ръка кожата си, защото е бил одран жив и т.н. Тук интересното е, че Микеланджело, виждайки се сам като мъченик, изобразява лика си върху кожата на св. Вароломей.
Телата са голи, сцените натурални, напрежението е силно и крещи от цялата фреска, а Бог е слънчевия център, което вероятно е повлияно от Хелиоцентричната система на Коперник. Преобладаващото Синьо на фона на фреската, е най-скъпата боя по онова време, получавана от стритият магичен камък Лапис Лазули.
Микеланджело плащал да вадят тела на удавници в Тибър и правел аутопсии /нещо забранено и недопустимо по онова време/, изучавайки в детайли човешкото тяло – мускулатура, органи и пр. Фигурите са поразяващо реалистични, Но срещу естествената им голота се надига недоволство и на Трентския събор се издава декрет гениталиите да се покрият, а еротичните сцени да се заличат. От тук идва и нарицателното "смокиново листо", а "обличането" поема един от ценителите на Микеланджело, който минимално променя само задължителните неща – Даниеле де Волтера, останал в историята с прякора Парцалко, заради прикриващите голотата на фигурите, парцалки.
И сега 20-30 г. назад към тавана на Сикстинската капела, поръчан на Микеланджело от папа Юлий II, който го наема като скулптор за гробницата си, но го превръща в художник – нещо считано от Микеланвджело за по-нисш ранг.
С много вътрешна съпротива геният започва творението си в Христова възраст и влага в него символи и знаци, които 5 века остават засекретени и неразкрити, за да ги видим ясно днес: от човешки органи – мозък /фона на Бог в Сътворението, заедно с ангелите/, гръбначен стълб, нервна система до послания като вярата му, че Бог е Един за всички. Показва, че Жената е най-висшето творение на Природата-майка, като изобразява женски гениталии на 8 места по целия таван като рамка, закодирани като овнешки глави – символ на женското начало в древна Гърция. Поставя Ева в центъра на тавана, с ръце изобразяващи езическия символ за бокала и женскато тяло – символа на плодородието. Тялото е триъгълник, ръцете са триъгълник, дори свитият десен крак е триъгълник. Микеланджело е бил привърженик на учението за свещената женственост и го е отразил в най-мъжката обител на католицизма. В папската капела има вградени много цифри и букви от иврит, символи и свещени кодове, за които ще се говори на много езици. В Райската градина художникът подменя ябълката със смокиново дърво – символ на юдаизма. В 34 от 38-те си фрагмента, Микеланджело кодира знанията си за човешката анатомия. Стволът на дървото от Сътворението, представлява човешките бронхи, а зеленият чувал по-долу – човешкото сърце, плащът на Бог – белите дробове.
Фигурите на Давид и Голиат образуват буквата "гимел", символ на "силата" в мистичната традиция на кабала. Предполага се, че се е запознал с кабала при Лоренцо Медичи Великолепни във Флоренция. Лекари наблюдавали фреските различават в Сътворението дори части на мозъка като зрителният нерв, хипофизата, малкия мозък, а при Адам – Варолиев мост и гръбначен стълб. По сводовете пък се вижда човешкия бъбрек. Сикстинската капела копира вида и размерите на Соломоновия храм. И е произведение посветено на Любовта. Мистичната, всеобщата, Божествената любов.
Микеланджело е нает да нарисува само 12 фигури – тези на апостолите, но той рисува, в продължение на 4 г., 9 истории от книгата Битие и в крайна сметка фигурите са 300 и изобразяват: Разделянето на светлината от тъмнината; Създаването на слънцето, луната и земята; Разделянето на земята и водата; Създаването на Адам; Създаването на Ева; Изкушението и изгонването от Райската градина; Саможертвата на Ной; Потопът и Опиянението на Ной.
Фреските са оградени от сибили, пророци, мъже и жени, с Йона над олтара. Изключително красиви и естетични като лицеизраз, положение на тялото и цветове.
В Сикстинската капела и до днес се извършва изборът на нов папа.
Това място е апотеоз на мистериите на човешкия гений, даровитата цветиста четка на Микеланджело и художниците, рисували стенописите и е върховно постижение на Ренесанса.
Бях ученичка и бях впечатлена и изумена от всичко, което прочетох там.
Да казвам ли, че много години един от любимите ми писатели беше Ървинг Стоун:)?
Поздрави!
Върна ми поне 100 години:) назад, когато за пръв път прочетох "Страдание и възторг".
Бях ученичка и бях впечатлена и изумена от всичко, което прочетох там.
Да казвам ли, че много години един от любимите ми писатели беше Ървинг Стоун:)?
Поздрави!
Даам... Та кой не го е чел и обикнал чрез него Микеланджело! : )))
И както казва геният-скулптор-художник-поет:
Художникът и творбата
"Кажи, жена, как може образът, изтръгнат
от твърд планински камък с острия резец,
да надживее собствения си творец,
когото вековете в пепел ще превърнат?"
Микеланджело Буонароти
Очевидно хората полагат всички усилия едно велико изкуство да остане живо, като го съхраняват. Уви, неотдавна бях в Алинския параклис, зографисван от Атонските майстори около 1640 г. Уникални фрески с ренесансов характер. Но са изоставени на произвола на съдбата. Учудвам се и на ЕС. Колко му е да отпуснат някой лев, за да се опази това уникално изкуство, което краси и цяла Европа. Случващото се е истинско варварство и неуважение към велики майстори-стенописци!
Създаденото и опазеното световно изкуство е поръчвано и сътворено от майсторите под патронажа на крале, папи, кардинали, маркграфове и др. и е в охранявани галерии с платени такси за вход.
Ако в България се реинвестираше в изкуство и паметници на културата, би било чудесно. Казват, че годишният вход от Сборяново е равен на целия годишен бюджет за археология в страната.
Изкуството би могло да се самоиздържа ако не му харчеха парите за друго.
с уважение към тези, които са го опазили и съхранили през вековете...
Поздравления, Дела !
Велико е изкуството... С преклонение пред Гениалните майстори,
с уважение към тези, които са го опазили и съхранили през вековете...
Поздравления, Дела !
Много е красив ренесанса и епохата на барока!
Непременно ще пиша пак за Бернини.
А ако имам време и за Рафаело.
Тази триада - Микеланджело, Рафаело и Бернини е достигнала върха на крайната естетика в съвършенството.
Очевидно хората полагат всички усилия едно велико изкуство да остане живо, като го съхраняват. Уви, неотдавна бях в Алинския параклис, зографисван от Атонските майстори около 1640 г. Уникални фрески с ренесансов характер. Но са изоставени на произвола на съдбата. Учудвам се и на ЕС. Колко му е да отпуснат някой лев, за да се опази това уникално изкуство, което краси и цяла Европа. Случващото се е истинско варварство и неуважение към велики майстори-стенописци!
Създаденото и опазеното световно изкуство е поръчвано и сътворено от майсторите под патронажа на крале, папи, кардинали, маркграфове и др. и е в охранявани галерии с платени такси за вход.
Ако в България се реинвестираше в изкуство и паметници на културата, би било чудесно. Казват, че годишният вход от Сборяново е равен на целия годишен бюджет за археология в страната.
Изкуството би могло да се самоиздържа ако не му харчеха парите за друго.
Не зная с какво се занимава министърът на културата, но очевидно не и с култура. От друга страна за спортистите се прави мило и драго. Това е в продължение на традициите от Татово време. На власт, уви, са същите хора, които нехаят за невероятни ценности, намираще са на наша територия. Резултатът ще е, че скоро тази територия няма да е вече наша. А това може и да е за добро!
07.05.2018 18:56
Не зная с какво се занимава министърът на културата, но очевидно не и с култура. От друга страна за спортистите се прави мило и драго. Това е в продължение на традициите от Татово време. На власт, уви, са същите хора, които нехаят за невероятни ценности, намираще са на наша територия. Резултатът ще е, че скоро тази територия няма да е вече наша. А това може и да е за добро!
Надали нещо толкова апокалиптично ще се случи у нас. По-скоро трябва да излезе наяве истинската ни история и да се изхвърли подменената през 17-ти век версия за славяни и прабългари.
Освен това очаквам чудо в Южна България на 8-9 хил. години. :)))
Значи съм получила много Божии подаръци, Коста!
И се радвам ако достигат до вас. :)))
Но ако избирам къде да се потапям перманентно в изкуство, мястото ще е Лувъра, а града - Париж.
Не зная с какво се занимава министърът на културата, но очевидно не и с култура. От друга страна за спортистите се прави мило и драго. Това е в продължение на традициите от Татово време. На власт, уви, са същите хора, които нехаят за невероятни ценности, намираще са на наша територия. Резултатът ще е, че скоро тази територия няма да е вече наша. А това може и да е за добро!
Надали нещо толкова апокалиптично ще се случи у нас. По-скоро трябва да излезе наяве истинската ни история и да се изхвърли подменената през 17-ти век версия за славяни и прабългари.
Освен това очаквам чудо в Южна България на 8-9 хил. години. :)))
Толкова ми се иска най-сетне да се случи нещо положително в тази изстрадала от векове страна. Но за да се случи е наложителна мощна лустрация, която да запрати синчета и дъщерички на управлявалата върхушка през времето на соца в миша дупка! Това задължително трябва да се случи и в областта на културата, в частност и на литературния фронт. Не може деца на агенти от ДС /бивши и настоящи/ да ни учат що е култура.
Толкова ми се иска най-сетне да се случи нещо положително в тази изстрадала от векове страна. Но за да се случи е наложителна мощна лустрация, която да запрати синчета и дъщерички на управлявалата върхушка през времето на соца в миша дупка! Това задължително трябва да се случи и в областта на културата, в частност и на литературния фронт. Не може деца на агенти от ДС /бивши и настоящи/ да ни учат що е култура.
Всичко с българската култура ще е наред. :)))
Благодаря за пожеланията!
Хубава седмица и на теб!
Мен повече ме интересуваше историческият отдел във Ватикана, с не особено голямо удоволствие отделих време и за капелата Но да си призная, не съжалявах!
Как е рисувал геният, на няколко десетки метра височина?!
Легнал, на скеле, направено специално за него в случая! С години, ден след ден! И вече на възраст! Би ли могъл някой да го повтори , в качеството му най- вече!?
Хубава вечер!
Поздравления за постинга!
Мен повече ме интересуваше историческият отдел във Ватикана, с не особено голямо удоволствие отделих време и за капелата Но да си призная, не съжалявах!
Как е рисувал геният, на няколко десетки метра височина?!
Легнал, на скеле, направено специално за него в случая! С години, ден след ден! И вече на възраст! Би ли могъл някой да го повтори , в качеството му най- вече!?
Хубава вечер!
Хубаво е всичко да се види. Аз ще повтарям винаги вила "Фарнезина", палацо "Дориа Памфили" и вила Д`Есте в Тиволи. :)))
Афреската е специфична структура и днес надали някой би си направил този труд, но кой знае...
Талантът е необозримата Божественост, която ни кара да настръхваме пред онази красота, зовяща отвътре и сливаща творението с Твореца.
Това място е апотеоз на мистериите на човешкия гений, даровитата цветиста четка на Микеланджело и художниците, рисували стенописите и е върховно постижение на Ренесанса."
Научих много от този богат на познания постинг и ти благодаря.
Светли и зреждащи пролетни дни за теб, Дела!
Много пълчища туристи са минали оттам, и аз минах веднъж, но вече бях задръстен от гледки. Най-добре съм запомнил, че нашата водачка беше най-хубава и най-интелигентна от всички останали. Българка женена в Рим. Беше парадокс - в Рим да се заредиш с българска красота и дух...
Препоръчвам нощен Ватикан. Тълпата е 20 % от дневната. Понякога папата отваря Ватиканските музеи нощем. Мисля, че не е регламентирано. Трябва да се знае кога, за да си купиш билети предварително. И вътре непременно да си с бинокъл за Сикстинската капела. Там има и нещо сбъркано в идеята да се премине през всички музеи, за да се стигне до Систина капела, което е отегчително на места. Няколко неща си заслужават обаче: Лаокоон - изработена от най-великите скулптори на Родос — Агесандър, Полидор и Атенодор., Стаите на Рафаело - Атинската школа и капела Систина.
Сега ако си спомниш и името на екскурзоводката, цена няма да имаш. :)))
"Сикстинската капела ...
Това място е апотеоз на мистериите на човешкия гений, даровитата цветиста четка на Микеланджело и художниците, рисували стенописите и е върховно постижение на Ренесанса."
Научих много от този богат на познания постинг и ти благодаря.
Светли и зреждащи пролетни дни за теб, Дела!
Изкуството е вдъхновяващо с величавостите и вечността си. Когато природата липсва, липсва озаряването. Това е по-скоро чувство, отколкото визия. Сикстинската капела е заредена с енергия, заради лъхащата от сводовете и любов към жената-природа и майка. Любов към свещената женственост.
Моето виждане е, че изкуството не бива да е насилено, защото му личи. След Сикстинската капела Микеланджело е развалина. Получава сколиоза на гръбначния стълб и цял живот живее в болка /един доста дълъг живот за онези времена - 89 г. напр. Рафаело живее само 37 г. - твори само 12 години, но е най-красиво-рисуващия художник на всички времена; и умира на рождения си ден, Караваджо - 39 г. /. Микеланжело преживява две сериозни вътрешни срутвания по време на творението си, папата го уволнява няколко пъти, рисува абсолютно сам и не допуска никой в капелата докато не я завършва. В един момент за малко да загуби зрението си, а характерът му е гневен, чувства се неудовлетворен, съди се с кого ли не, цял живот. Казват, че на тавана на капелата липсва синьото - лапис лазули, защото папата не му е плащал дори боите и той ги е купувал от джоба си. Един подтиснат гений, който въпреки всичко е правел каквото си иска, защото е имал пряка връзка с Бог. Не случайно е кодирал изкуството си, като Леонардо да Винчи и др. :)))
Научих много за Микеланджело и цялото творение. Благодаря ти от сърце!
Пожелавам ти прекрасен вторник, пълен с радости и топлина!
Имах името и телефона на екскурзоводката. Благодарихме й и от България с СМС. Но покрай смяната на телефоните, гледам сега, посолството останало, а нея я няма. Висока около 170, естествено не светло руса, стройна, без пухкавини, български СЕВЕРНЯШКИ тип, не тракийски. А за името бъкел не помня. В първи клас не запомних имената на половината клас...
Българското си е отличително по света - факт! На мен ми беше голямо удоволствие разходката по улица "Маргута" покрай ателието на Асен Пейков и по площада с неговото име в центъра на Рим. Ако се сещаш, това е българският скулптор, женен за потомствената маркиза Боканегра, който е направил 9-метровата статуя на Леонардо да Винчи на летище Фиумичино. :)))
Драго ми е да те прочета пак :)
Бона сера, сеньора!
Добре дошла! :)))
Омагьосващите фрески, които покриват тавана и стените на Сикстинската капела са сред най-големите постижения на западната цивилизация.
Научих много за Микеланджело и цялото творение. Благодаря ти от сърце!
Пожелавам ти прекрасен вторник, пълен с радости и топлина!
Грацие, Илче! :)))
Микеланджело е най-гениалният бунтар, творил в Рим. Град, който само от 148 г. /от 02.10.1870 г./ години е италиански, респ. столица. Преди това е бил Ватикански. Има още много да се разкаже за Микеланджело, но вероятно интересът ми към личността му е много личен.
И на теб радости!
2. El culto a la vida
3. Седемте вопли
4. Възкликване на любовта
5. Проблясъци на любовта
6. Вселенската зрелост
7. Моногамията е свещена
8. Насрещните съдбовности
9. Хрмонизиране на световете
10. Думите правят съдбата
11. Себеподобни
12. Посветени вдъхновения
13. Никой на теб не прилича
14. Мъдра нежност
15. Карнавализация
16. Танц
17. Картина
18. Любов
19. Красота с дъх на обич
20. Обожение
21. Сърдечия
22. Светлости
23. Меандри
24. Аз вярвам в Бог
25. Mysterium coniunctionis
26. Вяра в Духовното
27. ЕксЛибрисът на Енаморада* /или 7 неща, които не знаете за мен и моите 15 мистериОз/
28. Стихове-хора
29. Поезията
30. Танцуваща скитница