2. radostinalassa
3. mt46
4. stela50
5. sparotok
6. getmans1
7. leonleonovpom2
8. kvg55
9. planinitenabulgaria
10. deathmetalverses
11. kolevm38
12. wonder
13. grigorsimov
14. boristodorov56
2. radostinalassa
3. lamb
4. hadjito
5. metaloobrabotka
6. iw69
7. kvg55
8. iva971
9. writeunlimited
10. belkana

Прочетен: 2791 Коментари: 23 Гласове:
Последна промяна: 23.04.2020 09:21


- Моцарт композира от 8-годишен;
- Шуберт - свири от 5 г. и композира от 11 г-годишен;
- Бетовен изнася първия си концерт също 8-годишен.
Бетовен, който ми e в топ 1, е писал за бъдещето, а не за настоящето си.
Неговите симфонии, макар и само 9 на брой, /Моцарт пише напр. 41 симфонии/ са толкова мащабни и небесно-разгърнати, толкова зашеметяващи и недостижими, че поколения композитори, а и голяма част от съвременниците му получават музикантски комплекс за малоценност. Истината е, че няма друг композитор като Бетовен. Роден с особена мисия, той я следва неотклонно, твърдо убеден в правилността на творчеството си и създаващ музика различна от всичко друго. Единствена.
9-тата му симфония, считана за своеобразен негов връх, той пише напълно глух. Ето това е гения! Чуваемост от Небето и сърцето - вътре в себе си.
9-тата симфония е лъч от небето, пробягващ в зелена гора, през разбунен поток, в рева на морето, в песента на птичките и в грандиозния смисъл на Природата и Космоса. Вътре чувам тътена на Земята-майка и шепота на вятъра, падането на снежинките и слънчевите зайчета в потока, виждам любовта и нежната прегръдка на влюбени, страстният танц, поривите на младостта и омъдряването на човека. Смисълът изпълващ съществото ни с неземната радост, че живеем, дишаме, любим, творим.
Всички са чували части от нея. Тя звучи 70 минути и когато я чуват за пръв път на 27.05.1824 г., хората полудяват от възхита и възторг, ръкоплясканията стават дълги и френетични, виковете на публиката – екстазни, а Бетовен нищо не чува. Но в сърцето си знае.
9-тата завършва с „Одата на радостта”, вдъхновена от стиховете на Шилер. Днес химн на ЕС.
9-тата симфония на Бетовен е най-великата симфония написана някога, заедно с 40-тата на Моцарт.
Тя, 9-тата е мъдростта на композитора, излял в ноти гениалната си душата.
Бетовен започва да оглушава още на 27 г., вследствие ухапване от бълха, пренасяща петнист тиф. Той продължава да композира до края си, макар и глух, защото като Моцарт притежава онази Вертикална чуваемост /писала съм за това в блога си/.
Днес няма в света уважаващ себе си оркестър, който да няма в репертоара си и деветте симфонии на Бетовен.
Глухотата е онова „зло за добро”, което превръща бохема-веселяк в уединения, самотен особняк, способен да надскочи вековете, за да създаде ненадминати и единствени по рода си музикални шедьоври – толкова живи, образни, естетски-докосващи и въздигащи в нагорни небеса. Нежни и бурни, всепроникващи и огалващи душевните ни катедрали с висотата на гениалната музика.
Нина Миндова -най-популярната пастор жен...
VINSET KENNEDY...??!ПРОЩАЛНО СЪОБЩЕНИЕ!!...
Беше ми много интересно да прочета, а сега и да слушам! Успешен ден и благодаря!
Добро утро!
Още Бтовен?
На мен никога не ми омръзна да го слушам. Дава ми... Безкрайност.
Вертикалната за която говориш според мен е и вътрешна. И .. (комплимент), тъй като при теб тази вътрешна чуваемост е чувственост, която изразена, чрез думите и стиховете носи душевна наслада.
А ти си ми читателят-принц, който ме разгадава отново и отново. ;)))
Вътрешната чуваемост винаги е от Бог.
Благодаря, Крас!
23.04.2020 11:03
Благодаря, Дела! Хубав ден!
Не само да чуваш звуците, а да доловиш и посланието им чрез това, което чувстваш и изживяваш, слушайки ги.
Благодаря, Дела! Хубав ден!
Така е! Затова са ни хубави дните, а ние сме жизнерадостни, добротворчески и в хармония. :)))
И аз благодаря, Ати!
КАКТО СИ ИГРАЕ С НОТИТЕ, НИКОЙ ДРУГ НЕ ГО МОЖЕ!
БОЖЕ ГОСПОДИ, ТА ТОЙ ДОРИ НЯМА ГРОБ!!
ЗАРОВЕН Е В ЕДИН ТРАП ЗАЕДНО С ДРУГИ БЕЗДОМНИЦИ!
ЯВНО И ГОСПОД Е ДОБИЛ КОМПЛЕКСИ ОТ ДАРБАТА ,КОЯТО МУ Е ДАЛ!
ДОКАТО МОЦАРТ Е ВИРТУОЗНО ЛЕК И ИЗЯЩЕН !
КАКТО СИ ИГРАЕ С НОТИТЕ, НИКОЙ ДРУГ НЕ ГО МОЖЕ!
БОЖЕ ГОСПОДИ, ТА ТОЙ ДОРИ НЯМА ГРОБ!!
ЗАРОВЕН Е В ЕДИН ТРАП ЗАЕДНО С ДРУГИ БЕЗДОМНИЦИ!
ЯВНО И ГОСПОД Е ДОБИЛ КОМПЛЕКСИ ОТ ДАРБАТА ,КОЯТО МУ Е ДАЛ!
Говориш за следсмъртието на Моцарт. Така е.
И Бетовен, и Моцарт, и Бах, и Шопен, и Хайдн, и Брамс и др. са целунати от Бога творци. И им личи... с всяка нота. :)))
23.04.2020 21:06
Пътят за разбиране на Деветата симфонияпреминава през едно негова Фантазия с опус 80 за пиано, хор и оркестър. Това е генералната перетиция на Бетховен за Деветата му симфония. Пътят към разбирането на първата част на симфонията - най-значителната!! минава през запознаването с всички негови семфони, защото в тази част са се сляли много потоци. Четвъртата част на симфонията е по форма кантата, но Бетховен не е теолог като Бах, той не величае Бог в творбите си, обръща се към хората с музикален превод на Одата на радостта от Шилер, починал млад като Моцарт.
Най-великите симфонии на Бетховен са Третата, която е гениална, рядко ползвам това определение и Седмата, която е връх на разума, хармонията и майсторството. С това твърдение не подценявам останалите му симфонии, всяка от които е стъпало към нивото, което той достига.
Освен като симфоник - Бетховен мисли симфонично - той създава много камерни творби, някои от тях също с печат на гениалността - Първата част на Койцеровата соната, Сонатата Апасионата и др. В края на живота си той създава камерни произведения, някои от тях наистина останали връх в жанра, цитирам две от тях: Сонатата оп. 111 и Квартета оп. 132.
Беитховен е един от виликите хора, докоснарите се до него, обичащите го, са по-богати от другите...
Аз познавам добре Бетховен и имам постинг за него в блога, http://planinitenabulgaria.blog/muzika/2014/04/29/chetirite-tvorcheski-perioda-v-jivota-na-bethoven.1260955
Добре е, че в Блога се появяват такива постинги.
23.04.2020 21:16
Пътят за разбиране на Деветата симфонияпреминава през едно негова Фантазия с опус 80 за пиано, хор и оркестър. Това е генералната перетиция на Бетховен за Деветата му симфония. Пътят към разбирането на първата част на симфонията - най-значителната!! минава през запознаването с всички негови семфони, защото в тази част са се сляли много потоци. Четвъртата част на симфонията е по форма кантата, но Бетховен не е теолог като Бах, той не величае Бог в творбите си, обръща се към хората с музикален превод на Одата на радостта от Шилер, починал млад като Моцарт.
Най-великите симфонии на Бетховен са Третата, която е гениална, рядко ползвам това определение и Седмата, която е връх на разума, хармонията и майсторството. С това твърдение не подценявам останалите му симфонии, всяка от които е стъпало към нивото, което той достига.
Освен като симфоник - Бетховен мисли симфонично - той създава много камерни творби, някои от тях също с печат на гениалността - Първата част на Койцеровата соната, Сонатата Апасионата и др. В края на живота си той създава камерни произведения, някои от тях наистина останали връх в жанра, цитирам две от тях: Сонатата оп. 111 и Квартета оп. 132.
Беитховен е един от виликите хора, докоснарите се до него, обичащите го, са по-богати от другите...
Аз познавам добре Бетховен и имам постинг за него в блога, http://planinitenabulgaria/muzika/2014/04/29/chetirite-tvorcheski-perioda-v-jivota-na-bethoven.1260955
Добре е, че в Блога се появяват такива постинги.
Моите любими и според мен венецът, върхът Еверест и две педи отгоре в музиката са Симфонии 5 и 9.
Ами 8-мата... такава фантазия неземна! С омайното звучене на Хайдн /в стил "Часовникът"/ и с комичния канон в чест на Мелцел - изобретателят на метронома. Чакай, че сега като се размечтах за 8-мата и мога да напиша трактат за нея. 8-мата, за разлика от 7-мата е класическа. Бетовен работи в Теплице, Чехия, докато се лекува с минерални води и пр. и в рамките на 5 месеца там пише и 7-мата и 8-мата си симфонии. А са доста различни. 8-мата е остроумна, закачлива, фриволна, танцувална и шеговита и ми навява истинска Свобода. Всичко му е хубаво!
Величествена, титанична, небесна е енергията в музиката на Бетовен.
Ако не може да се отвори линка към коменатара ми, изпращам го по този начин.
Чела съм го този постинг, но си мисля, че тези 4-ри периода от живота на Бетовен, според мен трябва да са 12, защото навсякъде липсва любовта. А Бетовен е бил обожаван от жените, особено в младостта си, но е бил най-най-дискретния мъж на всички времена и въпреки изтеклата тук-там информация за любовта му с графини, контеси и пр., историята също е глуха за тайните на любовта му. ;)))
Помня, че беше казал на един принц, възвеличаващ се като потекло /не помня името на принца/, че "Принцове много, а Бетовен е един."
И ето... колко красноречив е факта, че знам и помня кой е Бетовен, но не помня името на този принц, нито ми е нужно да го помня. :)))
Благодаря ти за винаги допълващите твои коментари в моите музикални постинги!
14.05.2014 17:57
Бетовен - Любимият ми гранд в класическата музика! Най-величественият, непрозрачен, многопластов и неповторим гениален композитор. Каквото и да могат другите, колкото и да го могат... Той може Всичко!
Да ехти, да гърми, да е нежен повей и ручейна канонада. Да се смее, да плаче, да тежи като катедрала и да лети като облак в прегръдка на вятър.
Няма друг като него! И никога няма да има!
Благодаря ти за труда и за посвещението!
Не ми хареса единствено политизиращия елемент в статията. То е като да мразиш Вагнер, защото Хитлер го е обичал. И все пак 5-та симфония "Виктори" е химн-символ за победата над нацистите през Втората световна война, както днес 9-тата е химна на Европейския съюз – последната й част "Одата на радостта", която пише напълно глух!
https://www/watch?v=6z4KK7RWjmk
https://www/watch?v=t3217H8JppI
Не съм съгласна по никакъв начин, че Бетовеновата музика не е от Бога. Ако Бах е шедьоврения Богомъдър Микеланджело на музиката, то Бетовен е енциклопедичния и всеможещ Боговдъхновен съзидател Леонардо. Толкова многостилово-безкраен и хармонично-мистичен композитор като Бетовен никога повече няма да се роди. И именно това, че личността му е легендаризирана като „противоречива” смятам, че му носи силата да може да е Всичко в музиката. Ако другите са традиционалисти, Бетовен е революционер-новатор в музиката. Бетовен е сантиментален виртуоз и дълбоко-чувствителен пламенен мъж. След красавеца Брамс това е най-мъжествено-грабващия хубавец-мъжкар.
На 24 се свирят първите му творби, на 29 вече има симфония и само 16 години апогей го делят от пълната глухота, която придобива на 45 г. – възраст, в която са творили повечето гении... без другия най-велик – Моцарт.
Ще дам като пример на изказаното си до тук 7-мата му симфония и нека тя говори за неговия безпределен гений:
https://www/watch?v=cn2vUKUBf9c&list=PLP7aczhlB94vdFLX68aNw9vfWZOPBEm7E
Сантиментал-оригиналност и романтична сила има в почти всички произведения на Бетовен. Важно е да си красив както отвътре така и отвън си мисля... :)))
https://www/watch?v=CnY1H8MAqbE
Относно твърдението, че той се "учи" от Хайдн и Моцарт, надали е така. Не защото първата му симфония не ги напомня, а защото имайки съвършен вкус и великолепно резонираща към света душа, Бетовен просто Вижда, Чува и Приема великолепието на гениалността им в Себе си, отразявайки ги по свой начин.
Само великият творец може да приеме навътре в себе си други титани и да облагороди света си с добротворческата мощ на татко Хайдн и гениалното лъчезарие на Моцарт.
Самите Моцарт и Хайдн са оценили приживе гениалността на Бетовен. И двамата!
Колкото е грандиозен и монументален, толкова е нежен и човешки, топъл и свойски-интимно-уютен... като Природата-майка.
Това чувство може да ни преизпълни до ръба на духовния граал. /примерно с "Миса солемнис", оп. 123, която ти благодаря, че споменаваш специално!/
"Творческата вълна така е понесла във висините Бетховен, че той просто не може да слезе на земята." – ето затова за мен Бетовен е най-големият Поет в музиката на всички времена и абсолютен хегемон в духовната хармония!
https://www/watch?v=_FVYXEeqhyQ
http://www.beethoven/beethoven.swf
Но точно първите трима са моя космически триъгълник на грандиозната гениалност.
Моцарт е вертикално чуващият Божий посланик. Брамс небесно-харизматичния духовен бард на романтизма, а Бетовен... ех, Бетовен - той е като вярата, надеждата и любовта на Бог, въплатени с Чувство в Едно същество.
Много още може да се пише за него но най-добре е да се слуша...
Аз си спомних филма за него който едва миналата година гледах, и се налагаше често да го спирам (както обичам да гледам и чета), за да схвана някои сцени и послания... :-)
А карантината може да е добър повод Да изслушаме и цялата симфония...
Поздрави и въодушевено слушане!
Лекс
нямам какво да прибавя. Пиши и за други композитори. На всички им се струва, че Шопен е ефирен, лек, малцина знаят колко сложна е музиката му. Например за него?
Хехе, всички цигулари, владеещи акордеона сме страхотни! ;)))
Шопен е шампанското на музиката - за него се пише спонтанно и когато се вдъхновя в някое мигновение.
Много още може да се пише за него но най-добре е да се слуша...
Аз си спомних филма за него който едва миналата година гледах, и се налагаше често да го спирам (както обичам да гледам и чета), за да схвана някои сцени и послания... :-)
А карантината може да е добър повод Да изслушаме и цялата симфония...
Поздрави и въодушевено слушане!
Лекс
Титан е той сред гениите.
За кой филм говориш, че са няколко? Аз харесвам най-много "Безсмъртна любима" на Бърнард Роуз /Immortal Beloved/ - има го в Замунда. С Гари Олдман, Изабела Роселини и др.
Или в дамския си несесер всички музикални критици на куп. Винаги с интерес следя изявите ти в тази насока, наред с ерупциите на музата, в която повеляваш. Твой покорен слуга и престарял паж...
Ехх, Джани!
Реверанс към интелекта ти.
И благодаря!
Както често цитирам себе си:
Гледните ни точки са плод на духовния ни ръст.
2. El culto a la vida
3. Седемте вопли
4. Възкликване на любовта
5. Проблясъци на любовта
6. Духът се създава
7. Моногамията е свещена
8. Насрещните съдбовности
9. Хрмонизиране на световете
10. Думите правят съдбата
11. Себеподобни
12. Посветени вдъхновения
13. Никой на теб не прилича
14. Мъдра нежност
15. Отвъд вечността
16. Танц
17. Творчество
18. Любов
19. Красота с дъх на обич
20. Обожение
21. Сърдечия
22. Светлости
23. Меандри
24. Аз вярвам в Бог
25. Mysterium coniunctionis
26. Вяра в Духовното
27. Сърцето ми е клетва и оброк
28. Стихове-хора
29. Поезията
30. Танцуваща скитница