Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Архив
Постинг
29.12.2014 12:00 - Душа като "пчела удавена в меда"
Автор: wonder Категория: Изкуство   
Прочетен: 6185 Коментари: 23 Гласове:
41

Последна промяна: 29.12.2014 12:13

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

По повод:

http://planinitenabulgaria.blog.bg/lichni-dnevnici/2014/12/29/tvorcite-koito-triabva-da-pazim.1326267
Поздравления за постинга, Коста! С пръст на пулса в Изкуството си натрупал опит, от позицията на който съжденията ти са верни в голям процент и погрешни донейде. Ще се аргументирам, естествено.
Напълно правдиви са тези два абзаца в цялостния ти поглед към творците:

 

"Приматите имат нужда да си измислят враг и да го обиждат, защото без омраза в организЪма си са като пропоец без алкохол в кръвта си."
и
"Всичките творци обаче имат три важни съставки  - талант в някаква област, което ги прави творци, но също така интелект и висок разум. Тези три компонента не могат да бъдат еднакво развити у творците. Определящ е талантът, останалите две съставки обаче са важни за да разцъфти дарованието им. Много рядко са творците, притежаващи тези три компонента в еднакво развита /висока!/ степен."
Първия абзац няма да го обсъждам, защото не са важни стърчащите сенки - те са временни и беззначителни.
Относно втория абзац:

Априори заявявам, че Творецът е Един там Горе и всички ние - тук долу, сме различно духовно- еволюирали, негови проявления. 

Животът е времева линия с възхождаща Духовност и низхождащи възможности /в смисъл на изчерпаемост/. В тази връзка смятам, че най-важната характеристика на един творец е Духовността - като Път и Постигане. И после следват други измерения. 

Хората на Изкуството биват поне 3 вида, но ще говоря тук два - за Творците, които са одарени и тези, които са инструменти.

Свиря на 3 инструмента, без да композирам музика и смятам, че свирещите и пеещите хора са Инструменти на Бога. Голяма част от тях са занаятчии, някои съвсем механични, а малка друга част са виртуози Облъхнати от Божественото можене.

Не съм съгласна, че Моцарт, Бетовен и Бах са "повтаряеми" - те са Единствени.
Както в литературата е Единствен и Шекспир, който е живял само 52 години, а е оставил 40 000 стиха под формата на 38 пиеси, 158 сонета, множество поеми, трагедии, комедии, романси, исторически драми, апокрифи и пр..

Одарени свише са поетите, композиторите и художниците, които пишат стихове, а виждаш картини, гледаш картини, а чуваш музика, слушаш музика, а вчувстваш светове.

Авторите на Качественото Количество са Гении:

http://sever.blog.bg/izkustvo/2009/06/03/avtorite-na-kachestvenoto-kolichestvo-sa-genii.343787

 

Може би сега е момента да спомена за последната и най-важна черта на всеки творец – индивидуалната му могИя, която го прави неповторим.

Възможностите и вероятностите за всеки творящ са безкрайни като даденост и ограничени като можене, според Духовната еволюция на твореца.
Трансформацията през годините на всеки творец има из(об)ражения, които са различни и амплитудни, плод на житейска философия и натрупан опит, особено в графата: Характерът е Съдба.
В природата на всеки човек е заложено Творческото Божествено начало, както и еволюционния духовен потенциал, който всеки творец разгръща по свой начин.
Темата е дълга затова квинтесенцията стига.

Относно полудяващите гении, ще кажа само две неща, цитирайки Казандзакис: Крачката между гения и лудостта е една. И душата им е като пчела удавена в меда.





Гласувай:
45



Следващ постинг
Предишен постинг

1. blackpredator - Е, Те тоя път не съм съгласен с теб
29.12.2014 16:16
Защото не ми прилича на оня позабравен филм с Пачино "Автора! Автора!"

Аз виждам в тоя блогов специалист по "бетонните глави", глава от реакторен бетон. Бетон, в който дребните камъчета филц, са заместени от чугунени сачми. Нещо повече, чугунените сачми в случая успешно са заместени с гюллета. От ония, които барон Мюнхаузен успешн яхаше...

Смирен съм към приятелството ти и нашето приятелство /имам нахалството да си го мисля/.

Мога да пиша доста, но от куртоазия, освен "единственият Моцарт", си спомням само и "Могъщата петорка".
Оттам, освен Борис Годунов, натрапчиво ми се плези и Мазепа...
цитирай
2. djani - Как само е казано "Пчела, удавена в мед"...
29.12.2014 18:06
И гении, подлудели в гениалността си. Трескавата творческа активност явно води до прегряване, водещо и до буквално изгаряне в житейския смисъл. Познавам психиатър, работещ в "заведение за хора с умствени увреждания" - пореден евро евфемизъм, вместо понятното за всинца ни "лудница". Все повече считам, че и психичните заболявания са заразни. Защото и той се отнесе в някаква фаза на гениалност, до степен, че вече всички му викат "хахото"...
А за таланта, съм изказал някои мисли в постинга си "Моите терзания" за божията искра:
"Има справедливост в света, все пак да ви кажа. Защото около тези, у които свети божественото зърно се тълпят цял рояк други, у които не свети нищо. Те незаслужено черпят от неговата светлина, докато той незаслужено се мъчи. Него го хулят и не го разбират. А те винаги заслужават почестите и лаврите. Но, той – скърбите и неволите. "
цитирай
3. djani - Как точно е казано "Като пчела, удавена в мед"...
29.12.2014 18:09
И гении, подлудели в гениалността си. Трескавата творческа активност явно води до прегряване, водещо и до буквално изгаряне в житейския смисъл. Познавам психиатър, работещ в "заведение за хора с умствени увреждания" - пореден евро евфемизъм, вместо понятното за всинца ни "лудница". Все повече считам, че и психичните заболявания са заразни. Защото и той се отнесе в някаква фаза на гениалност, до степен, че вече всички му викат "хахото"...
А за таланта, съм изказал някои мисли в постинга си "Моите терзания" за божията искра:
"Има справедливост в света, все пак да ви кажа. Защото около тези, у които свети божественото зърно се тълпят цял рояк други, у които не свети нищо. Те незаслужено черпят от неговата светлина, докато той незаслужено се мъчи. Него го хулят и не го разбират. А те винаги заслужават почестите и лаврите. Но, той – скърбите и неволите. "
цитирай
4. wonder - Хора, нещо стана с коментарите д...
29.12.2014 18:28
Хора, нещо стана с коментарите докато ги одобрявах. Случва се не за първи път в моя блог.
Благодаря ви Лени и Томич.
цитирай
5. kasnaprolet9999 - Съгласна съм с написаното, звучи ...
29.12.2014 19:02
Съгласна съм с написаното, звучи логично и правдиво. Поздрави!!
цитирай
6. wonder - Е, Те тоя път не съм съгласен с теб ...
29.12.2014 19:04
blackpredator написа:
Е, Те тоя път не съм съгласен с теб
Защото не ми прилича на оня позабравен филм с Пачино "Автора! Автора!"

Аз виждам в тоя блогов специалист по "бетонните глави", глава от реакторен бетон. Бетон, в който дребните камъчета филц, са заместени от чугунени сачми. Нещо повече, чугунените сачми в случая успешно са заместени с гюллета. От ония, които барон Мюнхаузен успешн яхаше...

Смирен съм към приятелството ти и нашето приятелство /имам нахалството да си го мисля/.

Мога да пиша доста, но от куртоазия, освен "единственият Моцарт", си спомням само и "Могъщата петорка".
Оттам, освен Борис Годунов, натрапчиво ми се плези и Мазепа...


Нашето приятелство си е Приятелство и е Неприкосновено!
Та... изразявам съгласие с несъгласието ти.
В разрастналия се мой коментар, анализирам само това, което касае творчеството като проява на таланта. И то кратката версия.
От "Автора!Автора!" не знам защо се сетих за тортата в лицето. ;)))
Иначе за "Балакиревский кружок" не искам да давам мнение точно тук и сега.
В коментара ми, прераснал в постинг, като цяло исках да сравня занаятчийството с посланичеството на идеите, благотворящи на душата.
Абе знам, че ме разбра и от първа сричка.
За Мазепа... си прав!
цитирай
7. wonder - Как точно е казано "Като п...
29.12.2014 19:18
djani написа:
Как точно е казано "Като пчела, удавена в мед"...
И гении, подлудели в гениалността си. Трескавата творческа активност явно води до прегряване, водещо и до буквално изгаряне в житейския смисъл. Познавам психиатър, работещ в "заведение за хора с умствени увреждания" - пореден евро евфемизъм, вместо понятното за всинца ни "лудница". Все повече считам, че и психичните заболявания са заразни. Защото и той се отнесе в някаква фаза на гениалност, до степен, че вече всички му викат "хахото"...
А за таланта, съм изказал някои мисли в постинга си "Моите терзания" за божията искра:
"Има справедливост в света, все пак да ви кажа. Защото около тези, у които свети божественото зърно се тълпят цял рояк други, у които не свети нищо. Те незаслужено черпят от неговата светлина, докато той незаслужено се мъчи. Него го хулят и не го разбират. А те винаги заслужават почестите и лаврите. Но, той – скърбите и неволите. "


Нали се сещаш как Фокнър някъде из "Врява и безумство" ползваше техниката Поток на съзнанието..., та се сещам за неговото "Ако не си малко луд няма как да оцелееш в този луд, луд свят." Чудна ти е мисълта за Божественото зърно, светещите и отразяващите.
И все пак талантът не би имал стойност и смисъл извън философията на Любовта, а знаем, че тя също е духовна еманация и висша конституция на личността.
цитирай
8. planinitenabulgaria - На Wonder:
29.12.2014 19:18
Не очаквах "рондото", което писах хем на шега, хем с голямо напрежение да бъде забелязано от най-значимата личност в Блог. бг. То отговаря на формата А - В - А - С - А, като основнате му тема /А/ е много простичка - напомняне, че когато се пишат поздравления по случай празници и други поводи към творци с гениална окраска трябва много да се внимава и ако отговорът е различен от очаквания, просто да се приеме. Втората тема в "рондото" ми, /В/, е за различните видове творци според мен, които считам за изместени от нашето място на земята в две посоки - едните много умни, но оставащи сред нас, другите - в различна от тяхната посока, но обитаващи някакво ниво между земята и небето, на разположение от Горе. Тук поставям поетите, композиторите, но и изпълнители, някои от които се изявяват като техни пророци, цитирам Андраш Соколай. Разбира се, тук са и художниците. Тези хора трябва да заемат значително място в живота ни. да се учим от тях, но и да ги подкрепяме.
Третата тема в "рондото" ми /С/ е напомняне към тези творци, които притежават и гениални черти за последните години на Бетховен и на Глен Гулд. Достигйки този предел на мъдрост, те забравят, че човек най-трудно упознава себе си и заживява в мир със себе си. Давам им два примера.
И така се получи А - В - А - С - А. Добре, че не въведох и тема D.
Поздравление за постинга! Още заглавието му е гениално, но в него има и изказана с лазерна точност мисъл - с пръст на пулса в Изкуството - която ми навя друга мисъл:
С пръст на спусъка на Изкуството, направете така, че хората повече да бъдат повлияни от него. И изгонете лошите хора от храма Му.
Това е пожеланието ми към творците в Блог- бг по случай Новата 2015 година.
цитирай
9. waterway - Твърде много препратки за моментно дълбочинно проследяване, Wonder.
29.12.2014 19:29
В обобщаващ коментар без претенции бих цитирала само:

''В един човек търсиш три неща като цяло. Интелект, енергия и почтеност. Но ако последното липсва, не си правете труда да се занимавате с другите две.''

Светли празници!
цитирай
10. kanibal - По повод на Творчеството и Твореца. ...
29.12.2014 19:47
По повод на Творчеството и Твореца.

Няма нищо общо нито с едно от двете индивид, който е издигнал във фикс идея престоя си на първа страница, достига до оргазъм, съзерцавайки се денонощно и не изпитвайки и за секунда неудобство, че е просто нищожество.
Добре че сред Творците тук има само една такава карикатура:)

Честита да е Новата година!


цитирай
11. wonder - Не очаквах "рондото", ...
29.12.2014 19:48
planinitenabulgaria написа:
Не очаквах "рондото", което писах хем на шега, хем с голямо напрежение да бъде забелязано от най-значимата личност в Блог. бг. То отговаря на формата А - В - А - С - А, като основнате му тема /А/ е много простичка - напомняне, че когато се пишат поздравления по случай празници и други поводи към творци с гениална окраска трябва много да се внимава и ако отговорът е различен от очаквания, просто да се приеме. Втората тема в "рондото" ми, /В/, е за различните видове творци според мен, които считам за изместени от нашето място на земята в две посоки - едните много умни, но оставащи сред нас, другите - в различна от тяхната посока, но обитаващи някакво ниво между земята и небето, на разположение от Горе. Тук поставям поетите, композиторите, но и изпълнители, някои от които се изявяват като техни пророци, цитирам Андраш Соколай. Разбира се, тук са и художниците. Тези хора трябва да заемат значително място в живота ни. да се учим от тях, но и да ги подкрепяме.
Третата тема в "рондото" ми /С/ е напомняне към тези творци, които притежават и гениални черти за последните години на Бетховен и на Глен Гулд. Достигйки този предел на мъдрост, те забравят, че човек най-трудно упознава себе си и заживява в мир със себе си. Давам им два примера.
И така се получи А - В - А - С - А. Добре, че не въведох и тема D.
Поздравление за постинга! Още заглавието му е гениално, но в него има и изказана с лазерна точност мисъл - с пръст на пулса в Изкуството - която ми навя друга мисъл:
С пръст на спусъка на Изкуството, направете така, че хората повече да бъдат повлияни от него. И изгонете лошите хора от храма Му.
Това е пожеланието ми към творците в Блог- бг по случай Новата 2015 година.


Очакваше, очакваше..., но смятам, че написаното от теб трябва да се изчисти от политиканския елемент, защото Духовността е аполитична, а талантът е духовна проекция на Бог. А иначе всички гении са с овладяна или не, лудост. ;)))
цитирай
12. wonder - Твърде много препратки за моментно ...
29.12.2014 19:55
waterway написа:
Твърде много препратки за моментно дълбочинно проследяване, Wonder.
В обобщаващ коментар без претенции бих цитирала само:

''В един човек търсиш три неща като цяло. Интелект, енергия и почтеност. Но ако последното липсва, не си правете труда да се занимавате с другите две.''

Светли празници!


Може задълбочаването да прозвъни и в други моменти. Иначе Оракулът от Омаха, цитиран в кавичките е прав до ментално ниво. Все пак той е само финансист, макар и гениален.
Бих доразвила мисълта му така: Благороден интелект, положителна енергия, доказана почтеност и еволюирала духовност.
Благодаря! И на теб фойерверки от радост, здраве и любов през новата година!
цитирай
13. waterway - 12. wonder - Твърде много препратки за моментно ...
29.12.2014 20:17
wonder написа:
waterway написа:
Твърде много препратки за моментно дълбочинно проследяване, Wonder.
В обобщаващ коментар без претенции бих цитирала само:

''В един човек търсиш три неща като цяло. Интелект, енергия и почтеност. Но ако последното липсва, не си правете труда да се занимавате с другите две.''

Светли празници!


Може задълбочаването да прозвъни и в други моменти. Иначе Оракулът от Омаха, цитиран в кавичките е прав до ментално ниво. Все пак той е само финансист, макар и гениален.
Бих доразвила мисълта му така: Благороден интелект, положителна енергия, доказана почтеност и еволюирала духовност.
Благодаря! И на теб фойерверки от радост, здраве и любов през новата година!


"Един филантроп, макар и само финансист" – Aко наблягах на финасиста, а не на филантропа, бих цитирала първоизточника на цитата :))) Обаче тъй като това не е така, бих добавила само: "Благороден интелект, положителна енергия, доказана почтеност и еволюирала духовност." – Ти да си срещала на земно ниво такъв творец? Щото аз не съм :-))

Благодаря за пожеланията!
Хубава вечер, Wonder!
цитирай
14. wonder - waterway
29.12.2014 20:49
Да, waterway, познавам поети с благороден интелект, положителна енергия, доказана почтеност и еволюирала духовност. И общувам САМО с такива поети.
Мога веднага да ти дам поне 3 примера в блог.бг, но ще се спра само на един като посоча блога, а за поета... знам, че ще прецениш правилно.
http://meiia.blog.bg/
В Поезията не е важно колко ритмично и ловко римуваш общодостъпните словеса - това го може всеки занаятчия, а какви послания носиш за душите на другите.
Имаше още двама такива в блог.бг, но за жалост изтриха блоговете си.
Всъщност Животът като форма е поезия, за жалост като функция - проза. И е важно поетите да благотворят на душите.
цитирай
15. wonder - Канибал,
29.12.2014 21:02
... честито Рождество!
цитирай
16. wonder - waterway
29.12.2014 21:03
Пропуснах за филантропа. Чела съм на Бъфет брилянтни бизнес анализи и го смятам за един от финансовите гении... мисля, че през 2008-2009 г. беше и най-боготият човек в света. Нормално е да е филантроп. Моят любим милионер-алтруист е Карнеги.
Съжалявам, че пиша така откъслечно, но коментарите се бавят.

Моят любим милионер Карнеги, ми е скъп не защото е построил известния и невероятно красив Карнеги хол, а ето защо:

"Чрез своята фондация "Мир между народите" полага големи усилия за постигане разбирателството в света. Точно тази фондация организира известната Карнегиева анкета след Междусъюзническата война в 1913г. Тя известява на света за огромния геноцид, извършен над нашите сънародници през 1913 година. Показателно е нейното заключение, че единствено българската войска не е извършвала жестокости над чуждото население, но почти навсякъде, където е минала гръцка, сръбска и турска войска, българското население е подложено на масово унищожение или прогонване. Комисията установява, че огромната част от Македония и Беломорска Тракия е била населена с българи и те са били преобладаващ етнос, отчетени са към 1 мил. 200 хил. българи живеещи там преди войните. Анкетата служи за основание в последващите мирни договори да се присъединят поне част от българските земи, освободени от нашата войска през първата Балканска война, така земите на юг от Созопол, част от Странджа, Родопите, Пирин и поречието на Струма днес са в българска територия. Инициативата на фондацията „Андрю Карнеги” дава международна легитимност на дълбоките исторически основания на българите спрямо своите земи. За съжаление, голяма част от тях са отнети и са обезбългарени. Колко голямо е значението на този международен документ, може да се види от етническата карта, изготвена в него, с която дори днешните български политици биха могли да защитават своите позиции при продължаващите съседски претенции."
цитирай
17. wonder - Съгласна съм с написаното, звучи ...
29.12.2014 21:05
kasnaprolet9999 написа:
Съгласна съм с написаното, звучи логично и правдиво. Поздрави!!


Благодаря, Пролет бяла!
Щастлива Нова Година!
цитирай
18. dum - Както казваш на едно друго място ...
29.12.2014 21:43
Както казваш на едно друго място "всички гении преминават през 3 етапа на еволюция - наука, поезия и мистика."
Да си философ значи, как беше, да си учил 30 г., да си мълчал 10 и накрая да се изкажеш. Нещо такова. ;)
цитирай
19. wonder - Не беше така, Думчик,
29.12.2014 21:57
... а така: за философите казват, че четат поне 30 години, осмислят поне 10 и стават философи малко преди да осъзнаят, че имат стар дух в старо тяло. А сега добавям: и всичкото знаене е добре забравена стародавност.
цитирай
20. zaw12929 - Уточмявам за тези и онези, които ...
30.12.2014 07:02
Уточмявам за тези и онези,




които упрекват Бог, че не спасява хората от войни, смърт: Бог спасява душите ни , защото те са вечни и Божиите закони повеляват да живеем в доброта, за да се върне душата ни отново в божия свят в лоното на добрите, за дела, а не да се налага тогава „да ги прочистват“ с векове“ от злините , да нямат достъп до белия свят… Животът на земята е школата в която мнозина имат неизвинени отсъствия...
цитирай
21. wonder - zaw12929
30.12.2014 10:04
Така е. Благодаря ти! Благополучна Нова година, здраве и щастия!
цитирай
22. wonder - И като пожелание за 2015 г. към всички от мен:...
30.12.2014 13:20
... Както е рекъл Менкън дай да спрем да се учим навреме един-другиму, че "Който може - прави го, който не може - учи другите.", а всеясно е, че "Любовта е триумфът на въображението над разума.", т.е. ...
Нека сме неразумни и с богато въображение, за да имаме Любов през Новата 2015 г., нека сме пълноценни, за да обичаме ближните си и нека имаме таланта да сме щастливи, защото щастието е проекция на собствената ни могИя!
цитирай
23. wonder - Хей завръщащите се. . . Мартос, Ф...
30.12.2014 13:22
Хей завръщащите се... Мартос, Фини, Радалия, Сблъсъци, Ексо и всички други - много се радвам, че отново сте тук!
До догодина! С нови креативни вдъхновения!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: wonder
Категория: Изкуство
Прочетен: 15160072
Постинги: 3224
Коментари: 32053
Гласове: 194006
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031