Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Архив
Постинг
14.10.2011 14:29 - Правото и Правдата 1
Автор: wonder Категория: Изкуство   
Прочетен: 6412 Коментари: 16 Гласове:
38


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

   Правото е едно от висшите постижения на човешката цивилизация. Произходът му е скрит далеч във времето. Първите писмени свидетелства са от пр.н.е – от времето на древната Египетска цивилизация. То е възникнало като устни забрани, след което през вековете се е трансформирало като система от права и задължения имащи социална ориентация. По времето на Римската империя се създава един от фундаменталните закони – Закона на дванадесетте таблици. В България първото свидетелство за законов механизъм датира от 810 г., когато начело на държавата  е хан Крум.

     По своята същност Правото е механизъм, регулиращ обществените отношения и неговата характеристика съдържа понятията обективно и субективно право. В обективния смисъл, правото е система от нормативни актове, които изразяват държавна воля и регулират отношенията в обществото. В субективен смисъл – то е право на определено лице да реализира своите правно-значими интереси.

      Правдата е морално-етичната основа на изконните ни ценности. Тя има духовно-фундаментален характер за формирането на личността ни. Тя е понятието ни за истинност в мислите, действията и постъпките ни. В този смисъл Правдата е справедливата основа за  възникването и прилагането в живота на Правото като мяра за социално равенство, социална справедливост и социална свобода.

     Правдата е дълбоко-хуманитарно проявление на вътрешните ни устои, възпитание и възприятие за света, в чиято основа стои справедливостта. На тази основа се създава и Правото, като механизъм, регулиращ отношенията на хората както помежду им и така и към средата, която обитават. В тази връзка двете се сливат в общо цяло със социална траектория, съдържаща обстоятелствата на своето проявление. 



Гласувай:
42



Следващ постинг
Предишен постинг

1. cinichedonist - за правото, правата и правата линия
14.10.2011 17:26
...Тази система от правила се прилага от съвкупност от институции и подлежи на принудително осъществяване....

това с принудителното осъществяване ,някак си ме притеснява.
нищо принудително не е естествено

Според теорията за естественото право съществуват морални стандарти, които са заложени в човешката природа и в природата на нещата и тези естествени принципи направляват човешкото поведение и посочват кое е обективно правилното поведение.

естественото право явно е в дисхармония с останалите, онези, които осигуряват привилегии /Право или предимство, преимущество, което поставя някого в по-благоприятно положение в сравнение с друг./
гадна работа са привилегиите, ако не си от привилегированите.

а китайците казват че, дявола се движи само в права посока.)))

цитирай
2. wonder - През вековете Правото и Правдата се ...
14.10.2011 18:54
През вековете Правото и Правдата се развиват в успоредна еволюционна градация, без да се отричат или да противостоят. Същинската им основа е с дълбоко преплетени корени през времето.
Днес Правото развива своята нормативна същност чрез принудителната сила на Държавата. Правните норми се развиват и санкционират от компетентните държавни органи по определен ред. Държавата е политическата рамка на обществото, която се характеризира с три елемента: територия, население и данъци. Методите на правно регулиране са: Равнопоставеност, Власт и подчинение и Метод на препоръките. Правото има защитна, възпитателна и регулираща функция.
цитирай
3. tit - Морално-етичната основа на изконните ни ценности?
14.10.2011 22:23
Ценността "Всичко ми е позволено, щом мога да си го позволя!" върху каква правда е стъпила?
Само питам.
Написаното от теб не се отнася за общност, в която истината е добре приета само тогава, когато е безвъзвратно закъсняла!:)
цитирай
4. wonder - tit
14.10.2011 22:42
Грешка!
Няма такава като процитираната от теб "ценност" - това е девалвация на думите.
Отговарям ти:
Източниците на Правдата сме самите ние. Източникът на Правото са писаните закони.
Правдата има духовно измерение. Правото има материален израз чрез прилагането на нормативните актове, защото е плод на общественото ни развитие.
Правдата има индивидуален характер. Правото – обществен характер.
Правдата определя кои сме ние като личности. Правото регулира и санкционира отклоненията от етичните норми в поведението на личността, когато те са в противоречие с обществените интереси.
Правдата има индивидуално волепроявление и разбиране за нещата. Правото въплатява еволюционните достижения в развитието на цивилизациите, които регулират поведението на индивида.
Мярата за позволеното поведение е вградена дълбоко в нас, благодарение на Правдата. А Правото обезпечава тази мяра.
цитирай
5. borjanmljakov - Абе вондер, не успях да дочета постинга ти, защото още в началото ми
14.10.2011 22:54
се прииска да те питам, как е засвидетелствано възникването на правото като устни забрани, че ми стана интересно. Та, как, мислиш, е засвидетелствана тая работа?
цитирай
6. wonder - borjanmljakov
15.10.2011 00:02
Хайде холан, ще ти се да чуеш прословутото "от уста на уста", нали? - както се казва Da lieget der Hund begraben. ;))))
Обаче не започвай да си го представяш веднага като сетивно изживяване, неминуемо кореспондиращо с до-личностна промяна.
Ако деянието е извършено по поръчение или в изпълнение на решение на организирана група хора, вероятно и някога нормите са диктувани /устно/ от болшинството подредители на световния ред. ;)))
цитирай
7. boristodorov56 - Това ми харесва!
15.10.2011 02:49
cinichedonist написа:
...Тази система от правила се прилага от съвкупност от институции и подлежи на принудително осъществяване....

това с принудителното осъществяване ,някак си ме притеснява.
нищо принудително не е естествено

Според теорията за естественото право съществуват морални стандарти, които са заложени в човешката природа и в природата на нещата и тези естествени принципи направляват човешкото поведение и посочват кое е обективно правилното поведение.

естественото право явно е в дисхармония с останалите, онези, които осигуряват привилегии /Право или предимство, преимущество, което поставя някого в по-благоприятно положение в сравнение с друг./
гадна работа са привилегиите, ако не си от привилегированите.

а китайците казват че, дявола се движи само в права посока.)))


цитирай
8. demokrat63 - ОСОБЕНО МНЕНИЕ
15.10.2011 11:13
като чета какво пишете и как разсъждавате хич не се учудвам , че до сега няма едно смислено определение какво всъщност е правото. винаги се разглеждат някакви "сенки " , но не и неговата същност. Ето и мнението ми по въпроса:
Правото е обективно явление, при държавна форма на управление основен регулатор на общественните отношения, които отразяват степеннта на развитие на обществото. Определението си е лично мое и според мен най-точно и пълно отразява същността на правото. Що се касае са норм. актове те по принцип материализират правото, но е възможно чрез тях да се материализира и "огледалния му образ". затова има и институция за атакуване на подзаконови хр. документи/ за жалост няма институция на нац.ниво за атакуване и на законови- както е например в Германия/ Трябва ли да Ви напомням за Ив Хаджийски само ще префразира един негов постолат/ Когато зе правят закони обслужващи частни интереси в разрес интересите на обществото- трябва да си умопомрачен да ги изпълняваш.
цитирай
9. ok3223 - Правдата
15.10.2011 11:35
Колко вида правди има, ако има.
Обективна, субективна, относителна, абсолютна. Имат ли допирни точки и кога.
Колко вида са обективните, а субективните.
Променливи ли са или постоянни.
Дали зависят от време, място, култура, възпитание, класова принадлежност, как и доколко.
Между истина и правда има ли общо и доколко, ако има.
Има ли абсолютна истина, а правда?
Каква е разликата между правда и неправда, и как и с какво се определя.
Има ли общовалидни начини за тяхното разграничаване във времето и пространството, в обществото, и доколко те са обективни и общовалидни.
ИЗОБЩО ИМА ЛИ ПРАВДА В СВЕТА, ВЕЧНА ПРАВДА В СВЕТА, ЗА КАКВАТО СЕ ПЕЕ В ПЕСНИТЕ И ПИШЕ В СТИХОВЕТЕ.
Не е ли едно бутафорно, конюнктурно понятие, твърде относително, спекулативно, което всеки си представя и преиначава така, както му диктува интереса, интереса клати феса, и налага, стига да може, както му изнася.
Естествена правда, изкуствена, лична, обществена, общовалидна, общочовешка,дали съществуват и дали и как се променят по време и място.
А проблема за ПРАВДАТА не е ли един от най-трудните и проблемни казуси на... на етиката и морала, на правото...
Кое доминира в света правдата или неправдата.
Казват неправдата...Защо е така и докога.
И дали ще дойде ден да зацаруват вечна обич, вечна правда над света.
цитирай
10. yuriy - А известна ли ви е тази максима
15.10.2011 13:50
на небето има справедливост. На земята има само правосьдие
цитирай
11. wonder - demokrat63
16.10.2011 15:14
Много "демократично" встъпление последвано от пледоария със световно известни истини, които са Ви лично достижение.

Пак да потретя, че... Правдата има индивидуален характер. Правото – обществен характер.
Правдата определя кои сме ние като личности. Правото регулира и санкционира отклоненията от етичните норми в поведението на личността, когато те са в противоречие с обществените интереси.
Правдата има индивидуално волепроявление и разбиране за нещата.
Правото въплатява еволюционните достижения в развитието на цивилизациите, които регулират поведението на индивида.
Мярата за позволеното поведение е вградена дълбоко в нас, благодарение на Правдата. А Правото обезпечава тази мяра.
цитирай
12. wonder - ok3223
16.10.2011 15:21
Ако се позовем на Юго: "Законът на материалния свят е равновесието, а на нравствения свят - справедливостта."
Ако сравняваме Правдата и Правото, то първото е фундаментът за второто. Ако ги разграничаваме – то Правдата има основополагаща функция във формирането на позитивния и честен характер на човека, а Правото се разраства до няколко структурни двойки в законотворчеството си: частно и публично право, материално и процесуално право и вътрешно и международно право. Правото вече надхвърля, макар и да засяга, частните интереси на човешкия индивид в неговия личен свят.
Мисля, че Свободата на личността е пряко зависима от мерилото на съвестта и чувството за справедливост на всеки човек.
Освен това, бидейки ръбест индивидуалист, смятам, че всеки трябва да обследва света от личното към общочовешкото и от своето към общозначимото.
цитирай
13. wonder - yuriy
16.10.2011 15:46
Разбира се.
Както и една по-прекрасна - на Дизраели:

"Ако хората са чисти, законите са безполезни. Ако хората са покварени, законите, са безсмислени."
цитирай
14. wonder - boristodorov56
16.10.2011 15:48
В стил Теренций е леко - "Висшето право често е върховно зло."
цитирай
15. borjanmljakov - А мъдрият български народ казва:
18.10.2011 13:14
"Я да види дядо поп, има ли в гърнето боб."
цитирай
16. krumbelosvet - Преди правото има съдии
15.03.2017 08:15
Защо се явяват съдии преди правото? Щото е било по-безопасно от САМОРАЗПРАВА. При саморазправа и най-силният рискува, а има и родове, и отмъщения с десетилетия. Но всеки глава на семейство знае, че подопечните му не винаги разбират по-далечните и по-дълбоки основания, и често си мислят или казват "Ааа, ти веднъж така, друг път онака". Затова са станали необходими ПОСТОЯННИ правила. Но никое правило не може да съвпадне с безбройните КОНКРЕТНИ случай, затова има и правила, и СЪД.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: wonder
Категория: Изкуство
Прочетен: 15166018
Постинги: 3224
Коментари: 32053
Гласове: 194026
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031