Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Архив
Постинг
13.01 10:58 - Хайдн – Шекспир в музиката
Автор: wonder Категория: Изкуство   
Прочетен: 2206 Коментари: 23 Гласове:
42

Последна промяна: 13.01 22:59

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Йозеф Хайдн – единият от тримата велики Виенски класици, е приятел на Моцарт и учител на Бетовен /другите двама Велики/.
За разлика от повечето гениални композитори славата го спохожда в края на живота му, продължил 77 години. Поклонниците му са толкова екзалтирани, че някой открадва черепа на композитора и той липсва 145 г., далеч от тялото.

Хайдн е композиторът постигнал съвършенство в сонатната форма и хармоничната симетрия в музиката, въздигнал я във всичките и жанрове. Майсторът на светлината и жизнерадостната красота, въздействаща върху духът като Природата-майка – зареждащо, осмислящо, пречистващо, хармонизиращо и въздигащо. Винаги когато слушам Хайдн се усмихвам несъзнателно. И някак вътрешно засиявам.
Роден е в долната част на Австрия до границата с Унгария като второ дете от 12, в бедно  семейство. Бащата е майстор на карети, но и самоук музикант /свири на арфа/ и народен певец, а в къщата се пее многогласно и с настроение, при което малкия Йозеф се откроява. Трима от братята стават професионални музиканти.
Франц Йозеф Хайдн бива изпратен в музикалните среди на 6 годинки. Попада при капелмайстора на катедралата „Св. Стефан”, където учи музика, клавир и цигулка, пее ангелогласно и повече никога не се връща назад. Започва да работи като музикант на 9-годишна възраст. Виена тогава цяла е в музика. Годините минават и Хайдн навършва 17, а гласът му мутира. Посочват му вратата. Следват 10 години лишения и оцеляване, в които работи като камериер, слуга, учител по музика, ординарец, но не губи своя оптимизъм, щастливост и жизнелюбие – оптимистичен и ведър характер, а както знаем Характерът е Съдба.
Като камериер и преписвач на ноти, той попада при Порпора, който го запознава с неаполитанската музика. Пише 6 меси, а на 18-годишна възраст пише и първата си опера. Пътят на композитора минава през вид крепостно робство при графовете Естерхази, където пише поръчана от тях музика, но лекият му и прекрасен характер да приема всичко с отворено сърце, прави Хайдн – ученик на Живота в най-добрия смисъл. Освобождава го синът-граф, като му дава и пожизнена рента, за да живее спокойно и да композира свободно до края на дните си.
Музиката на Хайдн е служение и веселие в едно и справедливо може да се нарече сърдечна.
Той има грандиозно творчество: 107 симфонии, 88 струнни квартета, 130 триа, 24 опери, 36 солови концерта, 56 сонати, 3 оратории, 16 увертюри, 58 дивертименти,  песни, кантати и др.
Хайдн и Моцарт заедно свирят струнни квартети във Виена и взаимно се обогатяват. Моцарт посвещава на колегата си 6 струнни квартета.
Бетовен и Хайдн се сприятеляват през 1790 г. в Бон, когато Бетовен е на 20 г. и често пътува до Виена между двете турнета на Хайдн, за да взема уроци от маестрото.
Когато седнел на клавира Хайдн така наелектризирал публиката, че опиянението от музиката му било неописуемо. Излъчването на Хайдн било магнетично и триумфиращо, чарът му завладяващ, а чувството му за хумор – неподражаемо.
Хайдн е едно от моите доказателства, че гениите са големи хора и че малък човек, не може да е голям композитор, поет или художник.
Както се пее на финала на един от грандиозните хорове на ораторията му „Сътворението на света” - Завършено е великото дело, така и животът на Хайдн олицетворява такъв Божествен финал.






Гласувай:
42
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. wonder - https://www.youtube.com/watch?v=sWq4oKnG7ao&feature=emb_title
13.01 11:04
Симфония 101 - "ЧАСОВНИКЪТ":
"Симфония № 101 (популярна също и като Часовникът) (на английски: Symphony No. 101, the Clock Symphony) на Йозеф Хайдн принадлежи към така наречените лондонски симфонии на композитора, защото е написал произведението по време на престоя си в Лондон. Симфонията е наречена „Часовникът“ поради ритмичния си акомпанимент във втората част. Наименованието е дадено от публиката, както и голяма част от симфониите на Хайдн, носещи програмни заглавия. Изключения правят ранните симфонии № 6, 7 и 8, които са наречени от автора „Утро“, „Обед“ и „Вечер“. Симфония №101 е написана по класическия шаблон на произведението като цикъл от четири части и утвърждава уменията и приносите на Хайдн към жанра. Първата част е умерена и въвеждаща. Втората е много ритмична и скоклива. Третата завършва с менует или скерцо. Четвъртата е стремителна, тържествена и танцувална, водеща до финала, който се отличава със своята празничност."
цитирай
2. ivoki - ЗА МЕН
13.01 11:29
Има един много велик душеведец- ШОПЕН !
цитирай
3. wonder - https://www.youtube.com/watch?v=n74z1JTYeR8
13.01 12:53
ivoki написа:
ЗА МЕН
Има един много велик душеведец- ШОПЕН !


Даам... Поетът на пианото, както го наричат всички вече.
Музиката му е вълшебна и небесна.
Тук говоря за тримата Виенски титани, а знаем, че Виена е средището на музикалната култура по онова време.
Шопен е поляк по месторождение и космически музикант по значение. Обожавам го!
Франция е неговото поприще, при баща французин.
И той, като Моцарт, е дете-чудо, написал Небесна музика и живял кратко като повечето гении - само 39 г.
Шопен - символът на Романтизма! /и за него имам есе/
цитирай
4. mt46 - Красива музика...
13.01 21:39
Името му е трудно за произнасяне... Явно и в бедни семейства се случва да се родят гении...
цитирай
5. planinitenabulgaria - В късните си години Бетховен също написва подобно произведение,
13.01 21:42
wonder написа:
Симфония 101 - "ЧАСОВНИКЪТ":
"Симфония № 101 (популярна също и като Часовникът) (на английски: Symphony No. 101, the Clock Symphony) на Йозеф Хайдн принадлежи към така наречените лондонски симфонии на композитора, защото е написал произведението по време на престоя си в Лондон. Симфонията е наречена „Часовникът“ поради ритмичния си акомпанимент във втората част. Наименованието е дадено от публиката, както и голяма част от симфониите на Хайдн, носещи програмни заглавия. Изключения правят ранните симфонии № 6, 7 и 8, които са наречени от автора „Утро“, „Обед“ и „Вечер“. Симфония №101 е написана по класическия шаблон на произведението като цикъл от четири части и утвърждава уменията и приносите на Хайдн към жанра. Първата част е умерена и въвеждаща. Втората е много ритмична и скоклива. Третата завършва с менует или скерцо. Четвъртата е стремителна, тържествена и танцувална, водеща до финала, който се отличава със своята празничност."


Осмата си симфония, в една част на която е ползвал идеята на Хайдн, музиката да звучи като тракането на часовник. Само че Бетховен имитира метронома, който е тогава се появява и той го вижда за първи път.
В Клавирните вариации оп. 25 на Брамс по тема от Хендел, мисля във 22-та вариация, пак има имитация /с клавира!!!/ на флейтов часовник. Брамс е бил голям почитател на Хайдн.
След Вивалди - най-значителният композитор на своето време, с творчеството си проправил пътя на следващото поколение музиканти, същото значение има Хайдн. Моцарт доразвива жанровете на Хайдн, Бетховен ги променя в други рамки, романтични, защото той съзнава идването на тази епоха в музиката, в които включва своя образ, на човек, но значениено на Хайдн за пътя на музиката след него е най-значително от това на класиците. Привеждам мотив:
Моцарт го нарича Татко Хайдн...
цитирай
6. wonder - https://www.youtube.com/watch?v=kQAs--LG1ic
13.01 22:13
mt46 написа:
Красива музика...
Името му е трудно за произнасяне... Явно и в бедни семейства се случва да се родят гении...


Той цял живот е държал да го наричат Йозеф - унгарския вариант на Йосиф. Понякога не е от значение къде и как се раждаш, а какъв човек и творец израстваш.
В късния му период кралското семейство в Англия го кани в апартамент в Уиндзорския дворец, а пък в ораторията му "Годишните времена" соловата партия на сопраното изпълнява императрицата - съпругата на император Франц I. ;)))
цитирай
7. wonder - https://www.youtube.com/watch?v=mWF-48jIrSU
13.01 22:32
planinitenabulgaria написа:
Осмата си симфония, в една част на която е ползвал идеята на Хайдн, музиката да звучи като тракането на часовник. Само че Бетховен имитира метронома, който е тогава се появява и той го вижда за първи път.
В Клавирните вариации оп. 25 на Брамс по тема от Хендел, мисля във 22-та вариация, пак има имитация /с клавира!!!/ на флейтов часовник. Брамс е бил голям почитател на Хайдн.
След Вивалди - най-значителният композитор на своето време, с творчеството си проправил пътя на следващото поколение музиканти, същото значение има Хайдн. Моцарт доразвива жанровете на Хайдн, Бетховен ги променя в други рамки, романтични, защото той съзнава идването на тази епоха в музиката, в които включва своя образ, на човек, но значениено на Хайдн за пътя на музиката след него е най-значително от това на класиците. Привеждам мотив:
Моцарт го нарича Татко Хайдн...


Моцарт и цели поколения и до днес го наричат и ще го наричат "Татко Хайдн". Даже имаше концерт през 2018 г. под диригентството на Петър Димитров, който се казваше "И татко Хайдн". Пламен Бойков пък казваше, че и Бетовен му е викал "Татко Хайдн". Важното е, че е Татко на основополагаща музика.
Когато Брамс е бил бездомен и спял в Музикферайн, се вдъхновявал от черепа на Хайдн.
Ей сега видях, че съм оставила коментар когато ти си писал за Хайдн преди 5-6 г. и то много подробно. Ще си го припомня... твоето есе.
Аз нарочно пропуснах цял огромен период при графовете Естерхази.
А ето ми коментара при теб, който потвърждавам и днес:

Искряща музика пишат малко творци и те са с грандиозни духовности. Пост мортем стават школи за висок аскинг в творчеството на вселената.
Не знам защо, но винаги съм чувствала Татко Хайдн като творческия и по-важен баща на Моцарт, от родния му баща Леополд, на който посвещава "Дон Джовани".
Към илюстрирането ти на жизнелюбието на Хайдн аз бих добавила и някоя от с 6-те уникални струнни квартета, посветени на Хайдн от Моцарт.
цитирай
8. planinitenabulgaria - Един изключително полезен за обичащите музиката постинг!
13.01 22:44
Дано такива писания за великите хора, завещали ни красотата в музиката им да ни съпътства по време на жизнения ни път да се появяват по-често. Пътят към този автор е доста труден, но си заслужава да се извърви част от него или възможно по-голяма част. Ако това стане, достигнал до къщата на музиката човек ще открие себе си доста по-лесно.
Ако животът на Бетховен преминава през 4 етапа, на Хайдн преминава само през два - докато е жив Моцарт и след смъртта на Моцарт. Имам постинг на тази тема, доста обширен.
Ако само един човек с начало този постинг прояви интерес към творчеството на Хайдн и го разбере, което означава да обикне, трябва да си доволна, Дела.
Поздрави за този постинг и за още два - този за Вивалди и още един за момичетата, които пееха акапелно наши народни песни от региона на Плана планина. На Балканите ние сме втори по известност в музиката. Имали сме много добри композитори, а сега - световно известни изпълнители. Обичащи музиката - още повече, между които поставям и себе си.
С пожелание по-често да се изявяваш на музикални теми,
Коста
цитирай
9. planinitenabulgaria - Шопен се сдобива с псевдонима си ПОЕТЪТ НА ПИАНОТО след статия на
13.01 22:57
wonder написа:
ivoki написа:
ЗА МЕН
Има един много велик душеведец- ШОПЕН !


Даам... Поетът на пианото, както го наричам.
Музиката му е вълшебна и небесна.
Тук говоря за тримата Виенски титани, а знаем, че Виена е средището на музикалната култура по онова време.
Шопен е поляк по месторождение и космически музикант по значение. Обожавам го!
Франция е неговото поприще, при баща французин.
И той, като Моцарт, е дете-чудо, написал Небесна музика и живял кратко като повечето гении - само 39 г.
Шопен - символът на Романтизма! /и за него имам есе/


на Шуман в неговото НОВО СПИСАНИЕ ЗА МУЗИКАТА, в което той го представя след преместването /б. м. емиграцията !!!/ му в Париж. Шопен е изключително явление в клавирната музика. Напомням за едно понятие, характерно за нея, ПОЕТИЧНИТЕ ФИГУРАЦИИ. Те са загатнати от Бетховен в една от вариациите му във втората част на Сонатата опус 111. Напълно глухият Бетховен в последните години на живота си показва, че усеща накъде се стреми музиката - към романтизма. Велики хора!!!
Преди Шопен такъв композитор няма, след смъртта му има само един - Клод Дебюси.
цитирай
10. wonder - И още няколко важни неща:1. ...
13.01 22:58
И още няколко важни неща:

1. Хайдн е написал музиката на немския химн.

2. Погребан е под звуците на Реквиема на Моцарт - Лакримоза.

3. Написал е оратория, вдъхновена от ... и наречена "Седемте последни думи на Спасителя на кръста." - бил е дълбоко-вярващ католик.

4. Хайдн е бил на служба в имението Естерхази цели 28 г. от живота си. Това го е обрекло на самота и отчужденост.

5. Погледнато към днес всъщност Хайдн е хърватин.

6. Има писмени свидетелства, че Хайдн, Моцарт, Ванхал и Дитерсдорф са свирили заедно квартет във Виена.

7. С пълно право можем да кажем, че Хайдн е изобретил оркестъра.

8. Истината е, че за живота на Хайдн се знае твърде малко, макар, че фактите са твърде много.

9. В двореца "Естерхази" Хайдн е дирижирал 125 представления на сезон.

10. Прогледналите музиканти виждат колосалния мащаб на гения Хайдн.
цитирай
11. wonder - Ще си говорим и за Шопен, но като ...
13.01 23:11
planinitenabulgaria написа:
Шопен се сдобива с псевдонима си ПОЕТЪТ НА ПИАНОТО след статия на
на Шуман в неговото НОВО СПИСАНИЕ ЗА МУЗИКАТА, в което той го представя след преместването /б. м. емиграцията !!!/ му в Париж. Шопен е изключително явление в клавирната музика. Напомням за едно понятие, характерно за нея, ПОЕТИЧНИТЕ ФИГУРАЦИИ. Те са загатнати от Бетховен в една от вариациите му във втората част на Сонатата опус 111. Напълно глухият Бетховен в последните години на живота си показва, че усеща накъде се стреми музиката - към романтизма. Велики хора!!!
Преди Шопен такъв композитор няма, след смъртта му има само един - Клод Дебюси.


Ще си говорим и за Шопен, но като спомена Шуман... /още не съм изчела книгата, която ми подари/... Шуман доста капацитетно се е изказвал за редица композитори, вкл. и за Хайдн и то в ретроспективен и леко негативен план като казва, че е "приятел на семейството", който "винаги е посрещан с удоволствие и уважение", но който не представлява интерес за "сегашността".
Ей така като започнат да се изказват и поетите за поети, като следващо поколение, направо ми умира коня. Не бива!
цитирай
12. wonder - Един изключително полезен за об...
13.01 23:15
planinitenabulgaria написа:
Един изключително полезен за обичащите музиката постинг! Дано такива писания за великите хора, завещали ни красотата в музиката им да ни съпътства по време на жизнения ни път да се появяват по-често. Пътят към този автор е доста труден, но си заслужава да се извърви част от него или възможно по-голяма част. Ако това стане, достигнал до къщата на музиката човек ще открие себе си доста по-лесно.
Ако животът на Бетховен преминава през 4 етапа, на Хайдн преминава само през два - докато е жив Моцарт и след смъртта на Моцарт. Имам постинг на тази тема, доста обширен.
Ако само един човек с начало този постинг прояви интерес към творчеството на Хайдн и го разбере, което означава да обикне, трябва да си доволна, Дела.
Поздрави за този постинг и за още два - този за Вивалди и още един за момичетата, които пееха акапелно наши народни песни от региона на Плана планина. На Балканите ние сме втори по известност в музиката. Имали сме много добри композитори, а сега - световно известни изпълнители. Обичащи музиката - още повече, между които поставям и себе си.
С пожелание по-често да се изявяваш на музикални теми,
Коста


Благодаря за всички твои допълнения!
Като това за заедността към днес на Хайдн и Брамс:

"Хайдн е бил любимият композитор на Брамс. Така става, че строителни мвафиоти събарят къщата-музей на Брамс във Виена и музеят на Брамс е преместен в две помещения в къщата-музей на Хайдн. Разделени от времето - единият е живял доста преди другият, обединени от стремежа за исстинко изкуство - те сега са заедно."
цитирай
13. planinitenabulgaria - Да предложа още една точка:
13.01 23:25
wonder написа:
И още няколко важни неща:

1. Хайдн е написал музиката на немския химн.

2. Погребан е под звучите на Реквиема на Моцарт - Лакримоза.

3. Написал е оратория, вдъхновена от ... и наречена "Седемте последни думи на Спасителя на кръста." - бил е дълбоко-вярващ католик.

4. Хайдн е бил на служба в имението Естерхази цели 28 г. от живота си. Това го е обрекло на самота и отчужденост.

5. Към днес всъщност Хайдн е чист хърватин.

6. Има писмени свидетелства, че Хайдн, Моцарт, Ванхал и Дитерсдорф са свирили заедно квартет във Виена.

7. С пълно право можем да кажем, че Хайдн е изобретил оркестъра.

8. Истината е, че за живота на Хайдн се знае твърде малко, макар, че фактите са твърде много.

9. В двореца "Естерхази" Хайдн е дирижирал 125 представления на сезон.

10. Прогледналите музиканти видждат колосалния мащаб на гения Хайдн.


Княз Естерхази е бил любител музикант, доста вътре в музиката. Той е бил добър изпълнител на един изгубил още тогава значението си лъков стрен инструмент с 6 или 7 струни, в момента не си спомням наименованието му. За да се изяява князът на сцената на театъра си, Хайдн е трябвало да напише 120 /пиша с думи, сто и двадесет !/ концерта за този инструмент с оркестър. Какъв огромен труд е трябвало да положи този велик творец да пише произведения, които още тогава не са правели смисъл. Но пък Бог му дава компенсация - в зрелия период на живота си, осигурен материално той е бил свободен творец.
И още едно уточнение:
Семейството на Хайдн е преселническо, от Австрия то се мести в Хърватия в селцето Тръстеник в търсене на по-добър живот. Хърватия тогава е в Австрийската империя, която към 1890 става Австроунгария. Родителите на Хайдн са чисти етнически немци.
По същия начин и в същите години семейство Моцарт - каменари - митрира от Щутгарт в Залцбург.
Поздрав с музиката на Хайдн, ползвана за химн на Германия. Колкото са вариациите, толкова са и куплетите на химна.
https://www.youtube/watch?v=mBmCcSz6H
цитирай
14. wonder - [Княз Естерхази е бил любител му...
14.01 00:02
[quote=planinitenabulgaria][Княз Естерхази е бил любител музикант, доста вътре в музиката. Той е бил добър изпълнител на един изгубил още тогава значението си лъков стрен инструмент с 6 или 7 струни, в момента не си спомням наименованието му. За да се изяява князът на сцената на театъра си, Хайдн е трябвало да напише 120 /пиша с думи, сто и двадесет !/ концерта за този инструмент с оркестър. Какъв огромен труд е трябвало да положи този велик творец да пише произведения, които още тогава не са правели смисъл. Но пък Бог му дава компенсация - в зрелия период на живота си, осигурен материално той е бил свободен творец.
И още едно уточнение:
Семейството на Хайдн е преселническо, от Австрия то се мести в Хърватия в селцето Тръстеник в търсене на по-добър живот. Хърватия тогава е в Австрийската империя, която към 1890 става Австроунгария. Родителите на Хайдн са чисти етнически немци.
По същия начин и в същите години семейство Моцарт - каменари - митрира от Щутгарт в Залцбург.
Поздрав с музиката на Хайдн, ползвана за химн на Германия. Колкото са вариациите, толкова са и куплетите на химна.
https://www/watch?vПоложението на Хайдн в дома на Естерхази е като на слуга: той е длъжен да носи ливрея, няма право да напуска имението без разрешение, музиката му е собственост на неговия работодател.

Май "баритон" се казваше отмрелия инструмент на Естерхази. Представяш ли си какви други щедьоври би написал, ако Естерхази не се правеше на музикант и не губеше времето на Хайдн с такива излишества.
Не случайно с възмущение пропускам този робски период на Хайдн в имението Естерхази - 28 години заточение. Третирали са го като слуга - бил е длъжен да носи ливрея, нямал право да напуска имението без разрешение, музиката му е собственост на неговия работодател и изобщо... робия. За духа този затвор е пагубен и въпреки оптимизма, Хайдн очевидно е страдал, защото в някои... да не кажа в доста творби зеят Сатурнови дупки. Които днес малко музиканти и двиригенти разчитат правилно и са им трудни за свирене.
цитирай
15. wonder - https://www.youtube.com/watch?v=l07oRR4u-rk
14.01 10:53
planinitenabulgaria написа:
Семейството на Хайдн е преселническо, от Австрия то се мести в Хърватия в селцето Тръстеник в търсене на по-добър живот. Хърватия тогава е в Австрийската империя, която към 1890 става Австроунгария. Родителите на Хайдн са чисти етнически немци.


По повод изказаното от теб и моята т. 5 - към днес 4 нации могат да поискат Хайдн да е техен - Австрия, ти казваш - немци са родителите, Унгария и Хърватска.
Елините имат една страхотна поговорка: "Опу зис ке патрис!" - "Където живееш, там ти е Родината."
По рождение е хърватин - с. Рорау днес е в Хърватска. Някога е било в Австро-Унгарската империя.
Да ама преди това там е била Свещената Римска империя и аз ако съм на мястото на италианците веднага ще го обявя за италианец. ;)))
цитирай
16. donchevav - https://www.youtube.com/watch?v=j_PlvjqvNuo
14.01 19:13
Поздравления за хубавия пост и стойностната коментарна част!
"Майсторът на светлината и жизнерадостната красота, въздействаща върху духът като Природата-майка – зареждащо, осмислящо, пречистващо, хармонизиращо и въздигащо. Винаги когато слушам Хайдн се усмихвам несъзнателно. И някак вътрешно засиявам."
Прочетох и постинга, от който си цитирала свой коментар. Чудесно е, че в този блог има такива публикации! Поздравления и за planinitenabulgaria!
Изслушах предложеното произведение - наистина въздейства успокояващо и пречистващо. И те кара да се усмихнеш на света:) Звученето на корните е невероятно - повдига, възвисява, облагородява!
Обичам Хайдн заради съвършения изказ - дори лаик като мене може да чуе и да се наслади на появата на втората тема в сонатната форма, да усети развитието, преплитането, контраста й с първата, репризното им звучене в края и сливането им в кодата. Може би затова от всички творби на великия виенски класик харесвам най-много сонатите му. Поздравявам те с любимо произведение - Соната номер 50 в До мажор. Четох, че е първата от три поредни сонати, посветени наТереза Янсен, изтъкната пианистка, негова приятелка и кумица, съпруга на Гаетано Бартолоци /син на известния художник Франческо Бартолоци/ Вярвам,че ще се усмихнеш на този азиатски пърформанс:)))
Поздрави, Дела!
цитирай
17. planinitenabulgaria - По същия начин се водИ "борба" от кое село е дядо Йоцо от разказа на Вазов.
14.01 20:55
wonder написа:
planinitenabulgaria написа:
Семейството на Хайдн е преселническо, от Австрия то се мести в Хърватия в селцето Тръстеник в търсене на по-добър живот. Хърватия тогава е в Австрийската империя, която към 1890 става Австроунгария. Родителите на Хайдн са чисти етнически немци.


Аз знам кошарата, където той е живял и ослепял, тя е към с. Скакля, знам и скалата, на която той е починал, поздравявайки с махане на шапката си преминаващия влак, за него символ на освободената България.
И докато се водеха споровете, бизнесмен от с. Очиндол построи ресторант и хотел на обгледно място под селото /Очиндол/ и поръча огромен и красив паметник на дядо Йоцо пред комплекса, който се вижда от влаковата линия. Които са чели разказа на Дядо Вазов и не са запознати регионално с мястото, където е живял дядо Йоцо, припознават селото с паметника му като негово родно място.

По повод изказаното от теб и моята т. 5 - към днес 4 нации могат да поискат Хайдн да е техен - Австрия, ти казваш - немци са родителите, Унгария и Хърватска.
Елините имат една страхотна поговорка: "Опу зис ке патрис!" - "Където живееш, там ти е Родината."
По рождение е хърватин - с. Рорау днес е в Хърватска. Някога е било в Австро-Унгарската империя.
Да ама преди това там е била Свещената Римска империя и аз ако съм на мястото на италианците веднага ще го обявя за италианец. ;)))

цитирай
18. wonder - към коментар 17
14.01 21:37
Ами, Коста, направи постинг само с 2-3 снимки, от които да е видно коя е скалата и къде е била кошарата на дядо Йоцо. Така повече хора ще се докоснат до Вазовия образ.

А Хайдн си го водят австриец и това е! А аз се учудвам как не е българин с тази многолика гениалност. ;)))
цитирай
19. wonder - https://www.youtube.com/watch?v=KXctarOxRz8
14.01 21:58
donchevav написа:
Поздравления за хубавия пост и стойностната коментарна част!
"Майсторът на светлината и жизнерадостната красота, въздействаща върху духът като Природата-майка – зареждащо, осмислящо, пречистващо, хармонизиращо и въздигащо. Винаги когато слушам Хайдн се усмихвам несъзнателно. И някак вътрешно засиявам."
Прочетох и постинга, от който си цитирала свой коментар. Чудесно е, че в този блог има такива публикации! Поздравления и за planinitenabulgaria!
Изслушах предложеното произведение - наистина въздейства успокояващо и пречистващо. И те кара да се усмихнеш на света:) Звученето на корните е невероятно - повдига, възвисява, облагородява!
Обичам Хайдн заради съвършения изказ - дори лаик като мене може да чуе и да се наслади на появата на втората тема в сонатната форма, да усети развитието, преплитането, контраста й с първата, репризното им звучене в края и сливането им в кодата. Може би затова от всички творби на великия виенски класик харесвам най-много сонатите му. Поздравявам те с любимо произведение - Соната номер 50 в До мажор. Четох, че е първата от три поредни сонати, посветени наТереза Янсен, изтъкната пианистка, негова приятелка и кумица, съпруга на Гаетано Бартолоци /син на известния художник Франческо Бартолоци/ Вярвам,че ще се усмихнеш на този азиатски пърформанс:)))
Поздрави, Дела!


Благодаря, Вени!
На мен всички симфонии на Хайдн са ми любими. На 45-тата симфония, наричана "Прощална" - качвам линк в заглавието да чуеш какъв шедьовър е, ако не си я слушала. Ами 59, ами 61, 73, 6, 70, 60..., а 50-та ми създава чувство за полет... като повечето всъщност. 53-та - също.
Няма празни места в хармонията, която създава за душата този композитор. ВиртуОз! :)))
И в тази връзка се сещам, че трябва да добавя по-горе още една особеност за Хайдн като т. 11 - музикалните му произведения се разпространяват толкова много, че хората ги кръщават, т.е. имената се дават от публиката - Прощална, Чудо, Разсеяният, Сюрприз и т.н., а не от Хайдн.
цитирай
20. wonder - https://www.youtube.com/watch?v=neueaTYGaxs
14.01 22:07
Отива в имението на Естерхази когато е на 29 г. и остава там през следващите 30.
В най-силните си творчески години.
И се чудя какво ли щеше да е, ако не беше задължен да пише конкретна музика, а беше свободен.
цитирай
21. wonder - https://www.youtube.com/watch?v=EmZF3kBZQ6E
14.01 22:17
Казват, че Моцарт винаги взима със себе си слушателите, а Хайдн - не винаги... понякога отлита на върха на нотите си сам.
"Много от нещата, с които 12-тоналната музика се гордее, са открити още от татко Хайдн.", казва Саймън Ратъл - маняк по Хайдн и страхотен английски диригент.
Той е употребяван като оркестрово хапче и енергийна ампула. Хайдн е като електрокардиограма за оркестъра и той го чувства.
. Дворцовите принуди изглежда само са го вдъхновявали. Дворецът Естерхази, където винаги е имало на разположение добре обучени музиканти, но по княжеско нареждане са се изготвяли марионетни опери за дивертиментите и трио баритони за развлечение на господарите, ми изглежда като химическа лаборатория. Това, което е било необходимо там, е галело изтънчения слух и в световния град Лондон, където възрастният господин е честван като най-прочутия композитор. И то без интернет и ю-туб".
цитирай
22. apostapostoloff - А цуни-гуни
22.01 08:53
ще има ли?
цитирай
23. wonder - https://www.youtube.com/watch?v=55XgmvOIGCM
22.01 08:55
Има Хайдн... i 12-те Лондонски симфонии за теб.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: wonder
Категория: Изкуство
Прочетен: 10414787
Постинги: 2376
Коментари: 27438
Гласове: 158665
Календар
«  Септември, 2020  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930