Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Архив
Постинг
14.10.2011 21:24 - Правото и Правдата 2
Автор: wonder Категория: Изкуство   
Прочетен: 3197 Коментари: 12 Гласове:
33


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

 През вековете Правото и Правдата се развиват в успоредна еволюционна градация, без да се отричат или да противостоят. Същинската им основа е с дълбоко преплетени корени през времето.     

     Днес Правото развива своята нормативна същност чрез принудителната сила на Държавата. Правните норми се развиват и санкционират от компетентните държавни органи по определен ред. Държавата е политическата рамка на обществото, която се характеризира с три елемента: територия, население и данъци. Методите на правно регулиране са: Равнопоставеност, Власт и подчинение и Метод на препоръките. Правото има защитна, възпитателна и регулираща функция.

     Правдата сравнена днес с Правото, вече отстои на субективно-личностно ниво и е критерий за по-висшата човешка етика в отношенията между хората. Правдата има свой морален кодекс, в който липсва външния императив да властваш над другите. Тук личността, осъзнавайки собствената си етика в субективен план, отстоява правдивата си позиция в обществото, свързана с обективната и субективната Истина на отделния чавек. 

     Ако сравняваме Правдата и Правото, то първото е фундаментът за второто. Ако ги разграничаваме – то Правдата има основополагаща функция във формирането на позитивния и честен характер на човека, а Правото се разраства до няколко структурни двойки в законотворчеството си: частно и публично право, материално и процесуално право и вътрешно и международно право. Правото вече надхвърля, макар и да засяга, частните интереси на човешкия индивид в неговия личен свят. То се прелива в публичност, която осигурява обществените интереси като цяло. Правдата дава етичната квинтесенция на личността. Правото вече определя благата, които са значими и какво правно поведение трябва да има субекта по отношение на разпореждането, приноса, реализирането и пр. на тези блага, както и механизмите за тяхното опазване, защита и регулиране. 



Гласувай:
37
4



Следващ постинг
Предишен постинг

1. beckslover - Хех,
14.10.2011 22:41
То и шериата е вид Право.:)))
Хубаво си го написала, Чудо, но идеален вариант. За да е истина, трябва да има известен егалитаризъм в социума по отношение на Правото и носителите му, иначе остава пожелание.
Правдата при нас се превърнала в някакъв езотеризъм, имащ далечна роднинска връзка с Правото.
цитирай
2. wonder - Ха,beckslover, та тук четеш един идеалист-оптимист, почти утопист с Емоциото напред. ;)))))
14.10.2011 22:45
Сега сериОз... но:
Ако разгледаме предпоставките за правните отношения – правната норма е правилото за поведение на субектите в едни правоотношения, а юридическия факт е оная част от системата, която води до възникването, изменението или прекратяването на правните отношения. Юридическите факти биват различни, според характера на правните отношения: правопораждащи, правопроменящи и правопрекратяващи. Според проявената или не човешка воля и съзнание, юридическите факти се делят на юридически действия и юридически събития. Юридическите събития са извън човешката воля и съзнание. Такива са природните бедстия – земетресения, наводнения, пожари и др. Юридическите действия са плод на човешкото съзнание и воля, бивайки правомерни или неправомерни.
От тук можем да си позволим и относителния извод, че Правдата участва като неразделна част от Правото във всичките му аспекти, съдържащи факти, независимо, че има етично-личностен характер. А Правото се позовава на Правдата непрекъснато като фактическия му състав е плод на факти, които носят определени правни последици.
цитирай
3. planinitenabulgaria - За Правдата и Правото:
14.10.2011 23:00
Дано се намерят преподаватели от Юридическия факултет, които се замислят върху тези две понятия. В решенията в името на народа на възпитаниците им няма правда, а правдата им не е решение. Целта им е да превърнат делата в "знакови", като тази дума напомня за времето на финикийците, измислили знаците.
За правото говори и Мефистофел на студента:
"За правото,що с теб се ражда ново, не чуваш ти едничко слово."
Благодаря Ти за тези мисли за Правдата и Правото,Дела.
Коста
цитирай
4. evrazol - Ако правдата бе в правото, защо умря Христо?
14.10.2011 23:00
С първото изречение съм дълоко несъгласен. Правото и правдата си противоречат. И не се развиват в успоредна еволюционна градация, като се противопоставят отричайки се. Ето защо. Когато е било необходимо да изминеш три километра, за да стигнеш до съседа и нарушиш правата му, правото и правдата може би са се припокривали. Днес обаче е невъзможно да мръднеш без да нарушиш нечии права, при което за правда почти не можем да говорим. Правдата е някак си природно обусловена, а правото - интелектуален човешки продукт. Този продукт е пълен с колизии, увеличаващи се заедно с прираста на населението и технологичния напредък. Минали сме предела до който правото е внасяло ред и сега то ни води към ентропия. Правото на свободно вероизповедание доведе до ексцесии пред джамията. И двете страни имат права. Правата на "различните" нарушават моите права. А правата на насилниците противоречат на правата на жертвите. От превантивна мярка правото все повече се превръща в закъсняла и съмнителна, че и доста субестивна справедливост. Т.е. след дъжд - качулка.
И това не е всичко. Правото се мъчи да регламентира прекалено лични и дори интимни отношения, понякога доста абсурдно. Как се доказва домашно насилие примерно? Защо не са равностойни санкциите за физически и психически тормоз. Да не говорим за абсурдите като законна самоотбрана и несъобразена скорост. Най-големи са абсурдите при трудовото законодателство.
Правото, регламентирано от управляващите, все повече улеснява тях и все повече затруднява обикновените граждани. То става все по-неразбираемо за тях и вече не можеш да отреагираш елементарна несправедливост без квалифициран посредник - адвокат. Елементарна грешка в един документ може да те извади от ежедневната ти дейност за месеци и години и да те принуди да доказваш че не си камила.
Същевременно е бъкано с абстрактни понятия, субективни за всеки човек. Да речем наличие на умисъл.
И това е нормално. Невъзможно е в един регламент да включиш цялото разнообразие на живота.
цитирай
5. wonder - Коста,
15.10.2011 00:13
Всичко е Настояще! :)))
И аз ти благодаря!
цитирай
6. wonder - evrazol
15.10.2011 00:18
От всеки разговор с теб може или да се напише трактат, или да сплетем рога, или да пръкнем някоя истина невиждала бял свят. ;)))))
Принципно си прав, но засягаш един вагон нарушени права, които де факто не изобличават Правото само по себе си, а ЗаконоТворците му.
Леко ще се повторя в коментара с един друг, но е важно да знаем кое е фундамент и кое надстройка през времето като развитие и жертва на обществените порядки.
Правдата е фундамента и Истината остава широката й основа за честност, лоялност и справедливост, върху които Правото се явява надстройка.
От древни времена хората почитали Библията и изповядвали нейните Десет Божии заповеди като свой морален кодекс. Днес Правото има своите основни отрасли, според предмета и метода на регулиране на частно-правните норми. И те са: гражданско, търговско, трудово, семейно, наследствено и международно частно право. Отрасли на публичното право са: конституционно, административно, наказателно, гражданско-процесуално и наказателно-процесуално, международно публично право и др.
Източниците на Правдата сме самите Ние. Източникът на Правото са писаните закони.
Правдата има духовно измерение. Правото има материален израз чрез прилагането на нормативните актове, защото е плод на общественото ни развитие.
Правдата има индивидуален характер. Правото – обществен характер.
Правдата определя кои сме ние като личности. Правото регулира и санкционира отклоненията от етичните норми в поведението на личността, когато те са в противоречие с обществените интереси.
Правдата има индивидуално волепроявление и разбиране за нещата. Правото въплатява еволюционните достижения в развитието на цивилизациите, които регулират поведението на индивида.
Мярата за позволеното поведение е вградена дълбоко в нас, благодарение на Правдата. А Правото обезпечава тази мяра.
цитирай
7. evrazol - Писаните закони
15.10.2011 07:18
са претърпели лека смислова трансформация още при създаването на ООН. Стойността на валутите отдавна не се измерва с наличния златен резерв, а с имагинерния БВП. Правото пък отдавна не е надстройка на правдата, а на интересите на ..., както сама казваш в своя трактат. Ще ме извиниш, но няма как да отстояваш правда, балансирайки интереси. Нима е случайно, че се обръща толкова внимание на интересите на малцинствата. "Човешката правда" се е самоусетила, че тук нещата са сбъркани и до днес се опитва да се срещне със своя фундамент. Правото е вид религия, претендираща за уникалност и притежание на "цялата истина, пътя и животат". То е откъснало пъпната си връв от бит и култура и нравствени ценности на общностите стремейки се да ги унифицира, дори с цената на унищожението на унифицираните. Европейския съд и папския престол са някак си сходни по предмет на дейност и "начин на трайно ползване". Те раздават права, а не правда.

Човешкото право вече има за цел да рамкира границите на човешката изобретателност за извличане на изгода. Кауза пердута. То не защитава най уязвимите слоеве - бедните и простите, които поради незнание, или невъзможност, отдавна не са в състояние изобщо да търсят правото си. От друга страна "играчите" го използват като оръжие срещу обществените интереси.
Фундамента остава за простолюдието.
Правото на по-силния се трансформира в право на по-способния да жонглира с правните норми. За какво право говорим? Съвременното право е културна и имуществена сегрегация.
Патетиката на юриспруденцията е фалшив брътвеж на нивото на гражданството:)
Правото обслужва много повече властовите системи, отколкото нравствения си фундамент. То регламентира особен вид канибализъм в "интерес на обществото".
цитирай
8. karaiany - Хубаво ги пишеш тези серии, Чудо ! ...
15.10.2011 07:51
Хубаво ги пишеш тези серии , Чудо ! :)))
Придошла веднъж водата и отнесла фундамента ....прощавай ме , аз още съм на предишната вълнA.....:)))
Вие юристите трябва да държите "подпорите" здрави , иначе , виж кво става по българските вилаети ! :)))
Да си жива и здрава, аз пак си мисля за този медал ! :)))
цитирай
9. wonder - evrazol
15.10.2011 09:51
Пак си говорим аз - по принцип, ти - по същество. Казах ти, че съм написала правилния и идеален вариант на съществуване, подвластно само на Справедливостта. И всеки бидейки мерило на собствените си деяния би следвало да е осенен от Правдата чрез Съвестта.
Има как да отстояваш правда без да балансираш интереси, ако интересите ти съвпадат с нея и правят възможно най-голям брой хора щастливи.
Правдата участва като неразделна част от Правото във всичките му аспекти, съдържащи факти, независимо, че има етично-личностен характер. А Правото се позовава на Правдата непрекъснато като фактическия му състав е плод на факти, които носят определени правни последици.
В интерес на истината и извън контекста, когато рисуваш съществуващата ъндърграунд действителност, си напълно прав и не случайно х`айдукатството се е превърнало в плевелно изкълняване над и отвад закона.
Ако обаче всеки умееше да отстоява правдата си независимо от цената, за собствената правда говоря, светът щеше да е съвсем различно място. И това време ще дойде, бъди рахат.
Всеки е Das Ding-an-Sich /нещото само по себе си/ и търсещия кормчия /кибер-нетика/, но някои още спят за духовните разплати, които им предстоят когато не благотворят на истината и справедливостта.
Време е хората да започнат да си разчитат семантиките, а това както знаеш е пак самотно занимание и опира до Правилност, което отново отвежда до Правдата де юре.

И сега – притчата за Пеликанът.
Пеликанът е египетска птица, обитаваща безлюдните места край Нил, откъдето е придобил и името си – нали Египет се нарича “Canopos”. Ако може да се вярва на мълвата, пеликанът убива малките си и скърби за тях три дена, а след това се пробожда и ги съживява, като ги поръси с кръвта си.
цитирай
10. kostadinovd - Интересно !
15.10.2011 14:31
Поздрави за написаното !
цитирай
11. cefulesteven - Макар да съм оптимист и мисля, че ...
15.10.2011 15:36
Макар да съм оптимист и мисля, че правото и правдата с времето се доближават защото все пак имат и обща цел, според мен, никога няма да се препокрият и не бива да се препокриват. Правото може да бъде правдата на човек единствено в социален план, всеки опит да навлезе в други би го превърнало в тоталитарен инструмент.
цитирай
12. tomich - Справедливостта се мери винаги с двоен аршин
15.10.2011 22:37
Спорите и обсъждате специфични въпроси и неща в юриспруденцията, която ми е доста далечко от моите интереси и професия. Затова се опасявам, че ако коментирам, сигурно ще изглеждам като безнадежден лаик :) Но все пак ще се осмеля да споделя. В хуманитарните науки и в частност в правото теориите често се разминават с реалността, с битийната практика в живота. Това се дължи според мене на високата степен на относителност и субективност при тяхното създаване и прилагане в живота. За разлика от теориите в природните науки, при които критерият за истинност е потвърждението им в практиката, теорията на правото и правдата се формира и неизбежно зависи от структурата и статуса на обществото, което привнася голяма доза субективност...Тя не може да не се съобразява с динамиката на социалния живот. Справедливост (а не правда!) е възможно да се правораздава само ако тя е хомогенна. И понеже структурата на социума, а след него и на държавата, винаги е била йерархична, никога няма да има равнопоставено раздаване на справедливостта... Така си мисля простичко, де.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: wonder
Категория: Изкуство
Прочетен: 9972097
Постинги: 2261
Коментари: 26516
Гласове: 153839
Календар
«  Април, 2020  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930